Wonderful Copenhagen A/S

Ih, du store kineser!

Pressemeddelelse   •   Sep 28, 2010 09:21 CEST

Den lille Havfrue siger snart farvel og tak i Shanghai og sætter kursen mod Langelinie. Og hvad kan Havfruen, kineserne og danskerne så se tilbage på?

Snart pakkes flyttekasserne og et større logistisk apparat går i gang, når Den lille Havfrue siger farvel og tak i Shanghai og sætter kursen mod Langelinie til november. Og hvad kan Havfruen, kineserne og danskerne så se tilbage på?

Alle regnede med, at Den lille Havfrue ville blive et tilløbsstykke i Shanghai. Men at omkring fire millioner besøgende havde set Havfruen på EXPO, er alligevel over al forventning. Og ikke bare besøgstallet har været højt. Havfruen har også fået både spalte- og tv-plads i kinesiske og andre internationale medier.

Branding i særklasse
Over 1000 presseklips er det blevet til i kinesiske medier - alt fra kortere artikler til lange dokumentarprogrammer om Havfruen, pavillonen og dens bæredygtige budskaber.

Og nok er kineserne kommet for at se ikonet Den lille Havfrue, men de har også fået fortællingen om et andet Danmark. Et moderne Danmark med fokus på bæredygtighed, grøn teknologi, cykelkultur og ikke mindst vores velfærdsmodel.

Kulturudveksling på flere planer
Både det danske erhvervs- og kulturliv har været i spil. Blandt andet har pavillonen gennem hele Havfruens ophold været showcase for dansk musik via en række live-koncerter, og en række virksomheder har vist deres produkter - lige fra livsstils- og designprodukter til miljøteknologi.

Havfruens ophold i Kina har været en "kulturudveksling" på mange planer. Gunstig, forhåbentlig, for både kinesernes interesse i at besøge Danmark og for Kinas interesse i danske produkter.