DI - Organisation for Erhvervslivet

Ikast-Brande har Danmarks bedste lokale erhvervsklima 2010

Pressemeddelelse   •   Sep 08, 2010 10:10 CEST

Danmarks største udfordring er at skabe højere vækst. Det er en forudsætning for at kunne finansiere fremtidens velfærd. Den økonomiske vækst skal komme fra hver enkelt dansk virksomhed, men selv om de fleste handler globalt og producerer internationalt, er det hjemme i kommunen grundlaget for vækst og fremgang bliver skabt.

DI har derfor gennemført en omfattende undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2010, hvor virksomhederne vurderer erhvervsvilkårene i deres hjemkommune. Virksomhederne giver samtidig udtryk for, hvilke områder der er vigtigst for dem, at deres kommuner prioriterer.

- Vi ønsker med vores undersøgelse at sætte fokus på, at virksomhederne er stærkt afhængige af erhvervsvilkårene i den enkelte kommune. Kommunerne har stor indflydelse på, hvor godt virksomhederne klarer sig i og uden for Danmark. Kommunalpolitikerne er således stærkt medvirkende til at skabe gode rammevilkår, som giver grundlag for vækst og velstand, siger adm. direktør Hans Skov Christensen, DI.

- Samtidig er det lokale erhvervsliv grundlaget for arbejdspladser og dermed skattekroner i den kommunale kasse. På den måde er konkurrencedygtige virksomheder en forudsætning for, at kommunerne kan tilbyde ordentlig velfærdsservice. Virksomhederne og kommunerne har derfor en fælles interesse i, at det lokale erhvervsklima er i top, understreger Hans Skov Christensen.

Danske virksomheder peger i undersøgelsen på, at god infrastruktur, lavere skatter, gebyrer og afgifter samt adgang til kvalificeret arbejdskraft er de tre vigtigste områder, kommunerne skal prioritere.

Det har man især gjort i Midtjylland. På landsplan er det nemlig Ikast-Brande Kommune, der kommer ud af undersøgelsen som kommunen med det bedste erhvervsklima 2010 - skarpt fulgt af Herning Kommune.

- Med Lokalt Erhvervsklima 2010 har virksomheder og kommuner nu fået et godt værktøj til at lade sig inspirere af de gode eksempler. Derfor bør undersøgelsens resultater blive en løftestang for at sætte vækst på den lokalpolitiske dagsorden, så kommunerne bliver endnu bedre til at fastholde og tiltrække virksomheder og arbejdspladser - til gavn for både kommunen og hele landet, påpeger DI's adm. direktør.

Generelt scorer kommunerne gode point hos virksomhederne, når de vurderer erhvervsvenligheden lokalt. Hver anden virksomhed er tilfreds med den overordnede erhvervsvenlighed i deres hjemkommune. Omvendt er knap hver femte virksomhed utilfredse med deres kommuners indsats over for erhvervslivet.

- Undersøgelsen bør kunne hjælpe til en konstruktiv dialog mellem virksomheder og kommuner, og give kommunerne en forståelse af, hvad virksomheder opfatter som gode erhvervsforhold. Det regner jeg med, vi vil kunne aflæse, når vi laver undersøgelsen igen i 2011, for så har endnu flere kommuner forhåbentlig sat fokus på erhvervslivets vilkår. Målet skulle gerne være, at vi vil kunne se kommuner springe langt op ad listen, siger Hans Skov Christensen.

Om undersøgelsen:

Lokalt Erhvervsklima 2010 er den største undersøgelse til dato af kommunernes erhvervsvenlighed. 96 ud af landets 98 kommuner er blevet undersøgt. Kun Læsø og Fanø er ikke blevet vurderet.

Undersøgelsen bygger på svar fra knap 2200 virksomheder på landsplan. Virksomhederne har dels givet deres vurdering af deres kommunes overordnede erhvervs-venlighed, dels bedømt ni specifikke erhvervsvilkår. Derudover indeholder undersøgelsen en opgørelse af kommunernes faktiske rammevilkår målt på 22 statistiske indikatorer.