DI - Organisation for Erhvervslivet

Industrien sætter pris på nye praktikpladser

Pressemeddelelse   •   Nov 17, 2010 10:49 CET

Industriens lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer er gået sammen om at få sat fart på oprettelsen af nye praktikpladser til de unge på erhvervs- og arbejdmarkedsuddannelserne.

Det er Industriens Uddannelses- og Samarbejdsfond med CO-industri og DI i spidsen, som har indstiftet den nye PraktikPladsPrisen, som tirsdag den 16. november uddeles for første gang.

- Virksomhederne skal gøre mere for at skaffe praktikpladser, men medarbejderne og alle andre er sandelig også velkomne til at komme med nye ideer til, hvordan vi kan få de unge ud i praktik. Meningen med prisen er at fremhæve initiativer, der øger antallet af praktikpladser, og som får flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse på industriens område, siger formanden for CO-industri, Thorkild E. Jensen.

Prisen bliver givet som anerkendelse for at skaffe flere praktikpladser i Danmark. De 50 bedste initiativer bliver præmieret med prisen, som er en statuette i bronze skabt af kunstneren Bjørn Nørgaard til denne lejlighed.

Mange enkeltpersoner, virksomheder, organisationer og skoler gør allerede en stor indsats i dag for at hjælpe unge til at få en erhvervsuddannelse. Meningen med prisen er at give en særlig belønning for dette arbejde.

- Vi skal spørge os selv om, hvordan vi sikrer et tættere løbende samarbejde mellem erhvervsskoler, brancheorganisationer, fagbevægelse og virksomheder om at tænke nyt indenfor erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne. Det kræver en stor indsats. Men der er allerede mange gode initiativer til at skaffe mere praktik, og det vil vi fra vores organisationer gerne belønne, siger adm. direktør Hans Skov Christensen.

Praktikpladsprisen gik tirsdag til:

Det fynske praktikpladsambassadørkorps: Tidligere på året nedsatte en række fynske organisationer det såkaldte praktikambassadørkorps, og i marts sagde 22 fynske erhvervsfolk så ja til at blive ambassadører.

Adm. direktør Jan Sørensen, Nordisk Stål A/S, og regionsformand Allan Thomsen, Metal Nordsjælland: Deres store arbejde har sikret, at der i dag eksisterer en teknisk skole på smedeområdet i Frederiksværk.

Entreprisechef Søren Dath, Thy-Mors Energi og tillidsrepræsentant Peter Andersen, Galten Elværk : Der er stadig unge i Nordjylland, som mangler en praktikplads. Men ikke i samme grad som tidligere. Det skyldes bl.a. entreprisechef Søren Dath, Thy Mors Energi, og tillidsrepræsentant Peter Andersen, Galten Elværk, hvis store arbejde har betydet, at der i dag findes en elforsyningsoperatøruddannelse på Skive Tekniske Skole.