Dansk Metal

Industriens fremtid til debat på S-kongres

Pressemeddelelse   •   Sep 28, 2010 09:26 CEST

Industrien er afgørende for dansk velstand og velfærd. Det var omdrejningspunktet for en workshop, som Metal afholdt i forbindelse med Socialdemokraternes kongres i Aalborg.

Det er en udbredt opfattelse blandt politikere og meningsdannere, at den danske industri er døende. Men den myte forsøgte Dansk Metal at aflive på en velbesøgt workshop, som forbundet afholdt for de delegerede ved Socialdemokraternes kongres i Aalborg den 25. september 2010.

På kongressen præsenterede Metal et oplæg, der fremlægger en række fakta samt 12 konkrete bud på, hvordan dansk industri og produktion bliver styrket.

- Industrien producerer mere år og for år, og faktisk er hver anden eksportkrone hentet hjem af industrien. Industrieksporten har været voldsomt stigende siden begyndelsen af 1990’erne, og det er faktisk på trods af, at antallet af danskere, der er beskæftiget i industrien er faldet i samme periode, forklarede chefanalytiker Michael Baunsgaard Schreiber.

Metal ønsker med workshoppen og oplægget at sætte en tyk streg under, at industrien er helt afgørende for det danske velfærdssamfund.

- Over en million danskere er ansat i eller i tilknytning til industrien, så det er mange job, der er afhængige af industrien.

Thomas Gyldal Petersen, konsulent i Dansk Metal, lagde stor vægt på, at der er brug for øget politisk fokus på at styrke industriens vilkår.

- Det handler især om fokus på uddannelse, forskning, eksport af grøn energi og at det offentlige skal fungere som vækstskaber, ikke væksthæmmer, fastslog Thomas Gyldal Petersen.

En anden oplægsholder på workshoppen var Erik Nielsen, der er borgmester i Rødovre og formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg.

Han understregede behovet for at gøre op med den forfejlede arbejdsmarkedspolitik og især aktiveringspolitikken.

- Vi skal udnytte situationen lige nu, så medarbejderne er klar, når opsvinget kommer igen. Der er brug for at få uddannet flere og opgraderet dem, der har mistet jobbet, sagde Erik Nielsen.

- Der er kun tyve procent, at de godkendte virksomheder, der tager lærlinge ind. Det er en katastrofe, når der er så stor mangel på praktikpladser. Vi har en historisk chance for at få gjort noget ved det, så burde regeringen også komme i gang, sagde Erik Nielsen.

- Regeringen har ingen problemer med at finde på incitamenter, når det handler om at styre regioner og kommuner. Måske kunne de også være lidt mere kreative, når det handler om at få skabt praktikpladser, spurgte Erik Nielsen.

Socialdemokraternes finansordfører, Morten Bødskov, fremhævede i sit indlæg, at regeringens politik var den væsentligste årsag til, at krisen har ramt så hårdt.

- Hvis regeringen havde taget problemerne alvorligt i stedet for at solde pengene op på ufinansierede skattelettelser på op til 50 milliarder om året, så havde krisen ikke ramt os så hårdt, sagde Morten Bødskov.

Hele oplægget kan læses her