Dansk Byggeri

Ingen nemme løsninger

Pressemeddelelse   •   Feb 10, 2011 06:31 CET

Dansk Byggeri Nordsjælland havde tirsdag samlet de nordsjællandske byggevirksomheder til en orientering og debat om udenlandske byggevirksomheder i Danmark. Men havde nogen forventet en færdig opskrift på, hvordan der kan dæmmes op for konkurrencen fra de udenlandske virksomheder på det danske marked for bygge- og anlægsydelser, ja så gik de forgæves.

Specialkonsulent Søren Lange Nielsen, Dansk Byggeri, gjorde det klart, at vi ikke kan løbe fra lovgivningen og det åbne europæiske marked, som Danmark er en del af.

- Om vi så byggede et hegn om Danmark, så vil de virksomheder, der kan tilbyde ydelser for 50-60 kr. i timen finde smutveje. Derfor skal vi finde andre argumenter end prisen, hvis vi vil overbevise hr. og fru Jensen om, at en højere pris for dansk arbejde er værd at betale, sagde Søren Lange Nielsen.

Svært at forstå reglerne
Medlemsmødet havde til hensigt, at forklare de komplicerede regler og udenlandske virksomheders og udenlandsk arbejdskrafts muligheder for at agere på det danske arbejdsmarked.

Det var tydeligt, at mange af de fremmødte havde det svært med de fordele, som de danske skatteregler og regler for adgang til sociale ydelser giver de udenlandske virksomheder. For ikke nok med, at det er svært at hamle op med udenlandske virksomheder i konkurrence på prisen; oveni kommer gunstige danske fradragsregler og adgang til danske velfærdsydelser.

- Det er en torn i øjet for mange danskere, og det er forståeligt, at de danske virksomheder stiller spørgsmål ved det rimelige i, at vi skal betale en ekstra høj pris med den velfærdsmodel, vi har opbygget. Andre lande har ofte forsikringsordninger, som kan virke mere fair, medgav Søren Lange Nielsen. Han understregede dog også, at hvert land havde sine problemer, og at ingen lande havde fundet en opskrift på at konkurrere på lige vilkår med udenlandske konkurrenter.

I debatten blev der efterlyst mere fantasi i kampen mod udenlandske virksomheder. Der var forslag om smædekampagner mod kvaliteten af udenlandsk håndværk eller fremhævelse af gode danske håndværkstraditioner. Nogle spurgte til effekten af kædeansvar eller foreslog fyring af alle danske svende og ansættelse udelukkende af polakker. Andre advarede dog mod at tage ukollegiale midler i brug.

Fra Dansk Byggeri blev det dog understreget, at vejen frem går ad den traditionelle vej og samarbejdet om overenskomsterne. Det blev i den forbindelse peget på, at det i høj grad er virksomhedernes ansvar at være med til at sikre overholdelse af overenskomster og - ikke mindst - at benytte muligheden for at tilpasse deres aflønning til de vilkår markedet byder.

- Det vil være de midler, som Dansk Byggeri vil kæmpe for. Vi har hørt meget om kædeansvar og lignende øvelser, men jeg kan forsikre om, at det er afprøvet i mange forskellige versioner i mange forskellige lande og ingen steder på nogen overbevisende og retningsgivende måde. For Dansk Byggeri er kædeansvar derfor ikke et svar, fastslog Søren Lange Nielsen.

- Der er ingen tvivl om, at frustrationen er stor, og at der ikke findes nemme løsninger, sagde Jørgen Simonsen, formand for Dansk Byggeri Nordsjælland i sine afsluttende bemærkninger. Han forudser derfor, at Dansk Byggeri også næste år kunne være vært for en debat om nogenlunde de samme problemer.

Kontakt:
Specialkonsulent Søren Lange Nielsen, Dansk Byggeri, telefon 30 55 21 86