BilBasen

Ingen nye bilafgifter i 2011

Pressemeddelelse   •   Sep 02, 2010 10:13 CEST

Danskerne skal ikke forvente en omlægning af registreringsafgifterne efter regeringens finanslovforslag for 2011.

Gennem flere år har rygterne svirret i medierne om en omlægning af de danske registreringsafgifter på biler, og det bliver heller ikke til noget i 2011.
En gennemlæsning af regeringens finanslovforslag for 2011, som BilBasen har foretaget viser, at der umiddelbart ikke er planer om markante ændringer af det nuværende system. Samtidig afslører finanslovforslaget, at regeringen er optimistisk i forhold til nybilsalget i 2011, hvor den forventer et salg på omkring 150.000 nye personbiler. Det vil betyde at indtægterne fra registreringsafgiften stiger fra 13,8 milliarder kroner i 2010 til 15 milliarder kroner i 2011. På et konkret spørgsmål om en redegørelse for indtægtsstigningerne lyder svaret fra Finansministeriet:
”Det er udelukkende et stigende bilsalg fra 2010 til 2011, der ligger til grund for stigningerne. Der er ikke lovændringer til grund for de øgede indtægtsstigninger,” er svaret fra Finansministeriets presseafdeling.

Leasingvækst ikke indregnet.
Hvis privatleasing af nye biler fortsat vækster voldsomt, kan det blive et problem. Regeringen har dog ikke indregnet en lavere indtægt fra registreringsafgifterne,
”Budgettet signalerer stor tiltro til vækst i personbilsalget. Hvis budgettet skal holde, skal der dog også ske vækst i varebilsalget, da indtægterne fra registreringsafgift pr. personbil højst sandsynligt vil falde i de kommende år. Primært fordi andelen af leasingbiler stiger - og med leasingbiler er der mulighed for at betale registreringsafgift månedsvist, hvilket forskyder indtægterne,” siger konsulent Jens Enghave fra Bilbranchen i en kommentar til finanslovforslaget.

En branche i vækst.
Med den klare udmelding om at registreringsafgifterne ikke ændres i 2011, så kan branchen fortsætte den vækst på næsten ti procent, der er sket i 2010.
”Ligesom regeringen forventer et stigende nybilsalg, forventer vi at den markante vækst i brugtbilsalget fortsætter, og det er til gavn for hele branchen. Det er meget positivt at regeringen melder klart ud omkring 2011. Selvom der er behov for afgiftsomlægninger, har branchen også brug for ro – Og det bidrager udmeldingen til,” siger Kenneth Andersen, administrerende direktør for BilBasen.
Regeringens forventede et salg på 121.000 nye biler i 2010. Det ser ud til at ende på godt 140.000 i år, og hvis de optimistiske prognoser i finanslovsforslaget holder stik, så ser det lyst ud for den danske bilbranche.

Jan Lang

BilBasen
Axel Kiers Vej 11
8270 Højbjerg

BilBasen er Danmarks største bilsite med formidling af køb og salg af alle typer af biler. Hjemmesiden startede i 1998 som en internetversion af den trykte publikation Bil Markedet. I dag er BilBasen en forretningsenhed i koncernen eBay Classifieds Group med mere end 500.000 besøgende hver måned. BilBasen er indholdsleverandør af bilstof til nogle af Danmarks ledende medier inden for motorbranchen.