Falk Lauritsen Rejser

Ingen rejsefrygt trods finanskrise i ferielande

Pressemeddelelse   •   Jul 20, 2012 13:04 CEST

Kun få danskere er nervøse ved udsigten til at holde ferie i de kriseramte Middelhavslande. Størst er frygten for ikke at kunne få pengene retur for rejsen, hvis rejseselskabet krakker, viser ny undersøgelse fra Falk Lauritsen Rejser.

Den globale finanskrise og dens implikationer har som bekendt fyldt meget i medierne de senere år. Med jævne mellemrum har vi hørt om rente-uro, redningspakker og virksomheder, der er gået konkurs. De gældsplagede såkaldte PIGS-lande – Portugal, Italien, Grækenland og Spanien – har trukket særligt mange negative overskrifter på grund af økonomisk og politisk ustabilitet. Da netop disse lande samtidig hører til de mest populære feriedestinationer, er det nærliggende at spørge: Gør finanskrisen dig nervøs for at rejse?

8 ud af ti er ikke nervøse
Det spørgsmål har næstet 1.100 af Falk Lauritsen Rejsers gæster svaret på i en ny, stor online undersøgelse.

3% af disse har svaret, at det bekymrer dem meget at rejse til middelhavslandene under de nuværende omstændigheder. 20% har medgivet at de er urolige men rejser alligevel og endelig har 77% - eller næste 8 ud af ti svaret - at de slet ikke er bekymret for at rejse til Middelhavslandene.

Ubegrundet frygt for Grækenland
Blandt de rejsende som udtrykker bekymring for at holde ferie ved Middelhavet, er der størst nervøsitet for Grækenland. 216 personer - eller 86% af dem, som er urolige ved at rejse til Middelhavslandene - peger på Grækenland, som det land de er mest nervøse for at rejse til.

Derimod indikerer kun et fåtal af respondenterne, at de er nervøse ved udsigten til ferie i Italien, Spanien eller Portugal.

”Vedvarende snak om økonomisk uro i Grækenland gør måske nogle folk utrygge ved græsk øferie, men tingene fungerer som de skal på ferieøerne, og der er hverken knaphed på mad eller benzin. Man skal huske på, at der er en verden til forskel på livet i en storby som Athen og så de populære feriedestinationer, som bliver ved med at være lige attraktive”, forklarer Søren Buchbjerg Salgs- og marketing direktør hos Falk Lauritsen Rejser.

Flest frygter at miste penge
Undersøgelsens deltagere er også blevet spurgt om, hvad de er mest nervøse for, og her svarer størsteparten, at de er nervøse for ikke at kunne få deres penge retur i tilfælde af at deres rejsebureau ikke er medlem af rejsegarantifonden. Særligt kvinderne er nervøse for ikke at kunne få pengene tilbage – 44% af kvinderne i undersøgelsen siger, at de er endog meget nervøse herfor, mens kun 29% af de mandlige deltagere er meget nervøse.

Lidt færre er nervøse for, om det pågældende land de holder ferie i, går bankerot og endelig udtrykker en gruppe af respondenterne bekymring for, at rejsemålet er blevet dyrt som følge af finanskrisen.

”I forhold til nervøsiteten for ikke at kunne få sine penge retur, er det vigtigt at man gør sig bevist om hvorvidt arrangøren af ens rejse er medlem af rejsegarantifonden eller ej. Er arrangøren det, er der rent faktisk ingen som helst grund til at frygte for sine penge”, beroliger Salg- og marketing direktør Søren Buchbjerg i en kommentar til Falk Lauritsens undersøgelse.

Falk Lauritsen Rejser har rødder tilbage til 1967, hvor familien Falk Lauritsen for første gang sendte feriegæster til den spanske ferieø Mallorca. Falk Lauritsen Rejser tilbyder foruden sol- og badeferier hele året også længerevarende, kulturelt stimulerende rundrejser under navnet discover by Falk Lauritsen. I 2012 forventer selskabet at sende ca. 90.000 danskere syd på til sol- og badeferie