DR Kommunikation

Ingeniører er vilde med nørde-fjernsyn

Pressemeddelelse   •   Okt 15, 2010 11:37 CEST

Det har de – og programserien ’Store Nørd’ - gjort så godt, at Videnformidlingsfonden i Ingeniørforeningen, IDA, fredag aften overrækker Kåre og Emil Nielsen den første ”Viden, der styrker”-pris på 40.000 kroner. Overrækkelsen kommer til at foregå for åben skærm i ’Aftenshowet’ på DR1 klokken 18.00, og her vil brødrene også kvittere med et par forsøg, alt imens de forklarer, hvordan tingene hænger sammen.

”’Programserien ’Store Nørd’ får prisen, fordi udsendelserne formidler naturvidenskab på en sjov og kreativ måde, og dermed gør børnene interesserede i naturvidenskab på et tidligt tidspunkt i deres skoleforløb,” hedder det blandt andet i motiveringen fra ingeniørerne.

”Programmet er en elegant blanding af leg og læring, som er med til at bringe naturvidenskabelige begreber og fænomener i børnehøjde. Og vi voksne lærer også lidt hver gang,”, siger formanden for Ingeniørforeningen, Frida Frost.

Kåre og Emil Nielsen er henholdsvis 21 og 26 år, de stammer fra Ubby ved Kalundborg, og de har altid været vilde med naturvidenskab. Emil har en bachelorgrad i kemi fra Syddansk Universitet, og Kåre hoppede direkte ind og blev tv-vært, efter at han fik sin eksamen på HTX.

Har det ikke fra fremmede
Og smagen for naturvidenskab har de ikke fra fremmede. Nørdernes storebror er ingeniør, faderen underviser i fysik på en efterskole, og deres mor har undervist i matematik, men er nu speciallærer. Emil Nielsen har været ansat hos DRs B&U-afdeling i Århus i næsten tre år nu, mens bror Kåre kom til for halvandet år siden. Selve ’Store Nørd’-serien har eksisteret siden 2005.

Der er premiere på nye afsnit af ’Store Nørd’ på DR Ramasjang hver tirsdag klokken 18.30 for øjeblikket, og afsnittene kan så ses igen klokken 12.05 den efterfølgende lørdag på DR Ramasjang og den efterfølgende søndag klokken 9.00 på DR1. På hjemmesiden dr.dk/noerd kan man se alle Nørd-afsnittene, og siden har desuden også et hemmeligt ”nørde-univers” til de dedikerede seere, der er i stand til at aflure hemmelige koder, som gemmer sig i denne sæsons programmer.

Mød dem i Kulturnatten
I forbindelse med Kulturnatten i København fredag aften giver nørderne autografer uden for ’Aftenshowet’s studie på Nyhavn, efter de har medvirket i programmet mellem klokken 18.00 og 18.30, og mindst et af deres forsøg vil også foregå udenfor. Også det er alle velkomne til at overvære.