Dansk El-Forbund

Intelligent måler fælder strømtyv

Pressemeddelelse   •   Feb 16, 2011 08:38 CET

Den første dom for strømtyveri på baggrund af data fra en fjernaflæst måler er faldet i Horsens Byret

En af EnergiMidts kunder er i Horsens Byret blevet dømt til at betale et estimeret forbrug samt elselskabets omkostninger i forbindelse med en sag tyveri af strøm. Det fortæller Dansk Energi.

Selskabet konstaterede i 2010 periodevise udfald i kommunikation til kundens fjernaflæste måler og fandt efterfølgende ud af, at plomberingen var blevet brudt. En nærmere gennemgang af målerens fjernaflæste data viste, at kunden i ti weekender i foråret og sommeren havde frakoblet måleren fra fredag eftermiddag og søndag aften.

På den baggrund har retten nu afsagt dom, og der venter kunden en regning for det anslåede forbrug i de weekender, hvor elmåleren var koblet fra. Dertil kommer omkostninger til teknikerbesøg og den tid, energiselskabets personale har brugt på sagsbehandlingen.

Ifølge Dansk Energi er det så vidt vides første gang, at data fra en intelligent måler er blevet brugt på den måde. Læs mere her.