Hewlett-Packard ApS

It-spild for 83 milliarder kroner i Europa

Pressemeddelelse   •   Nov 26, 2010 08:38 CET

Rod i it-applikationerne koster årligt vesteuropæiske firmaer, hvad der svarer til tre Øresundsforbindelser – eller godt 83 milliarder kroner. Uheldigt spild af resurser, mener man i Hewlett-Packard’s danske software-organisation, der peger på it-innovationen som den store taber.

Ny undersøgelse foretaget af Coleman Parks Research på vegne af Hewlett-Packard (HP) viser, at vesteuropæiske firmaer årligt spilder 5,8 procent af it-budgettet svarende til ca. 83 milliarder kroner eller hele tre Øresundsforbindelser på it-applikationer, der kører i tomgang. Undersøgelsen viser bl.a. at næsten 15 procent af de adspurgte virksomheder ikke udnytter deres it-applikationers kapacitet, hvorved it-budgettet belastes unødigt.

”Applikationer købes og implementeres altid i en bestemt historisk sammenhæng. I takt med, at virksomheden og markedet udvikler sig, kan værdien, som de forskellige applikationer tilfører virksomheden, derfor også ændre sig tilsvarende,” siger Flemming Sustmann, direktør for HP's danske softwareafdeling og fortsætter:

”I dag bruger virksomheder ofte for mange resurser på driften alene og glemmer at løfte blikket og spørge sig selv, om man virkelig bruger sine applikationer optimalt. Det betyder konkret, at driften spiser de resurser, der skulle være brugt til at videreudvikle it-infrastrukturen, hvilket er skadeligt for forretningen.”

Læs hele undersøgelsen, der inkludere data fra Norden, og alle konklusionerne i vedhæftede Whitepaper og internationale pressemeddelelse.

Henrik Kirkeskov-Hansen

Hewlett-Packard Company