Dansk Erhverv

Ja tak til EU-patent

Pressemeddelelse   •   Feb 17, 2011 08:05 CET

EU kan nu etablere et fælles EU-patent uden alle medlemslandes deltagelse. Det har Europa-Parlamentet netop vedtaget, og det vækker glæde hos Dansk Erhverv.

”For danske virksomheder er det essentielt, at vi kan konkurrere på lige fod med vores globale konkurrenter. Med et fælles EU-patent har vi udsigt til at kunne innovere mindst 10 gange billigere end i dag. Derfor vil det også være et stort tab for især de små- og mellemstore virksomheder, hvis ikke patentet bliver en realitet,” siger leder af Dansk Erhvervs Bruxelles-kontor Kasper Ernest.

Diskussionen har kørt i mere end 30 år, og holdningerne fra visse medlemsstaters side synes ikke begrundet i hverken økonomiske eller borgerhensyn. Og nu har altså også EU’s demokratiske organ sagt god for et såkaldt forstærket samarbejde til trods for den hårde modstand i visse lande.

”Oprettelsen af et EU-patent er fundamentalt for EU’s vækst- og innovationsmuligheder i fremtiden. Det fragmenterede og omkostningstunge patentregime, der eksisterer i Europa i dag, er en bremseklods for vækst og innovation,” forklarer Kasper Ernest.

”Derfor er Dansk Erhverv også yderst tilfredse med Parlamentets overvældende opbakning til et kommende fælles EU-patent,” tilføjer han.

Kasper Ernest

EU-konsulent, Fast Repræsentant i BruxellesAfdeling: EUT. +32 (0)2 218 23 20