PwC Danmark

Jagten er gået ind på Årets Ejerleder 2016 i Nordjylland

Pressemeddelelse   •   Okt 18, 2016 10:30 CEST

Kåringen af Årets Ejerleder 2016 i Nordjylland står for døren, og tre finalister er nu fundet. Prisen går i år til den ejerleder, der har skabt Nordjyllands mest succesfulde vækstvirksomhed, og som noget nyt uddeles også en temapris om kundefokusering. Prisen som Årets Ejerleder uddeles for 13. gang af PwC i samarbejde med bl.a. Nykredit og Dansk Erhverv.

De tre finalister, som er gået videre til Kåringen af Årets Ejerleder 2016 i Nordjylland, er nu fundet. De er blevet udvalgt blandt en lang række virksomheder med dygtige ejerledere i spidsen, der ikke alene har skabt vækst, men også har en ambitiøs strategi for fremtidig vækst.

”Vi har i år set et meget stærkt felt til prisen som Årets Ejerleder, og vi glæder os over at kunne lykønske de tre finalister. De har alle sikret en flot vækst og lagt en både ambitiøs og realistisk plan for fremtidig vækst. Disse historier vil vi gerne fortælle videre, så de kan inspirere og være med til at skabe succes for andre,” fortæller Marianne Fog Jørgensen, partner hos PwC i Aalborg, om baggrunden for Årets Ejerleder i Nordjylland.

Ejerlederen gør en forskel
Hos Nykredit peger man på, at de tre finalister netop er kendetegnet ved, at ejeren er en leder, som gør en stor forskel for virksomhedens succes.

”Ser vi på de danske virksomheder, så er langt de fleste ejet og ledet af én og samme person. Derfor har ejerlederne enorm betydning for, hvor meget vækst, og hvor mange nye arbejdspladser, der kommer i den enkelte region – og i hele Danmark. Dét vil vi gerne være med til at hylde og fejre,” siger Frank Ryslev, regionsdirektør i Nykredit i Nord- og Midtjylland.

I år er der et særligt fokus på, hvordan ejerlederne arbejder med kundefokusering og dermed skaber succes og vækst, tilføjer Sigurd Schou Madsen, politisk konsulent i Dansk Erhverv:

En meget stor del af dansk erhvervsliv er bygget op af ejerledede virksomheder, og vi kan med rette være stolte af de mange succeshistorier, de skaber. Ejerlederens indsigt, viden og engagement i virksomheden giver et helt særligt fokus på kunderne og deres behov, og det skaber succes og vækst ikke bare i virksomheden selv, men også i Danmark som helhed.”

Sæt kunden i fokus
Ifølge PwC’s CXO SMV Survey 2016* topper kundefokusering og -tilfredshed listen over SMV’ernes vigtigste fokusområder i året og udgør deres primære investeringsområde. Det er vigtigt for virksomhedernes vækst og udvikling at levere på kundeforventninger og samtidig forstå og udvikle produkter og løsninger sammen med kunder.

”Som noget nyt uddeler vi i år også en temapris. Temaprisen uddeles på baggrund af årets tema, som er kundefokusering, og prisen gives til den ejerledede virksomhed, der formår at have et exceptionelt fokus på sine kunder,” slutter Marianne Fog Jørgensen, partner hos PwC i Aalborg, der også glæder sig til at overraske en ejerleder fra Nordjylland med temaprisen ved kåringen af Årets Ejerleder 2016.

Finalisterne er:

Jesper Fauerholt Jensen og Bjarke Fauerholt Jensen fra Jobi Værft i Strandby

Jobi Værft er stiftet og ejet af brødrene Jesper og Bjarke Fauerholt Jensen. Virksomheden tilbyder førsteklasses traditionelt håndværk, som er innovativt og omkostningseffektivt inden for skibsværft, veteranskibe, husbåde og specialopgaver, hvor de primært tager sig af reparations- og vedligeholdelsesopgaver. Brødrene har begge en håndværksmæssig uddannelse og en stor passion for at videregive det gode håndværk til nye generationer ved blandt andet at have mange lærlinge i virksomheden.

Hos Jobi Værft bliver opgaverne løst på deres egen måde. Virksomheden har været i flot vækst siden begyndelsen, og de to ejerledere kigger fremad og laver mange investeringer for at fremtidssikre virksomheden. De har stort fokus på langvarige relationer med deres kunder og er i løbende dialog, så eventuelle udfordringer kan tages i opløbet. De to ejerledere har formået at skabe en virksomhed, hvor langvarige relationer, ansvarlighed, kvalitet og godt håndværk er nøgleord.

Jesper Panduro fra Skagerak Denmark A/S i Aalborg

Ejerleder Jesper Panduro står i spidsen for Skagerak Denmark, som han i 2005 opkøbte sammen med den daværende salgsdirektør og overtog helt i 2010. Skagerak er en familieejet virksomhed fra 1976, der er skabt med en stor kærlighed til træ og fokus på kvalitet, som stadig gælder den dag i dag, hvor virksomheden har vokset sig til et stort, moderne designbrand.

Virksomheden har siden begyndelsen vokset sig større med sine unikke produkter, som både er æstetiske og i høj kvalitet. Der er stort fokus på at udvikle produkter, som også er relevante om 20 år, og Jesper Panduro står ved, at Skagerak er en nicheproducent, som ikke skal tilpasse sig nye markeder og følge med moden. Ejerlederen forventer, at den fremtidige vækst skal komme fra udlandet både via nye produkter på nye og eksisterende markeder, men også via deres eksisterende produkter. Der er i virksomheden et stærkt fokus på at udvælge de rette samarbejdspartnere fremfor fokus på omsætningen, og derudover har Jesper Panduro et stort ønske om at skabe værdi for sine kunder og omverden.

Claus Madsen, Jan Fischer Rømer, Bo Lysegaard, Jakob Holm, Poul Erik Klattrup og Palle Simonsen fra uni-way A/S i Aalborg Øst

Uni-way ejes og ledes i dag af seks ejerledere, som alle er speditører. Uni-way er et danskejet transport- og speditionsfirma, som tilbyder alle former for transport og spedition, herunder blandt andet luftfragt og særtransport. Firmaet blev etableret i 1992 som følge af en fusion mellem transportfirmaerne Unifragt ApS og Scan-Way A/S.

Uni-way er i dag en af branchens førende udbydere af transport, specialtransport, spedition og logistikløsninger på det europæiske marked. De har et stort fokus på tilfredse kunder og tror på, at den nære relation til kunderne er afgørende for at drive en god virksomhed. De benytter i den sammenhæng kundeundersøgelser for at forbedre deres strategi undervejs. Samspillet mellem de seks ejerledere er unikt, og på grund af aldersforskellen skabes et godt fundament med elementer fra de ældstes kendskab til branchen sammen med de yngstes ”drive”. Siden virksomheden blev grundlagt har den oplevet vækst, og ejerlederne formår hele tiden at følge med udviklingen og tilpasse sig branchen. Virksomheden fortsætter med at vokse og har senest overtaget aktiviteterne i Starfragt A/S i Egå i 2016.

Kontakt
For yderligere information kontakt PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller Pernille Plougheld fra Nykredit på mobil 3045 1006.

Tid og sted for Årets Ejerleder i Østjylland
Kåringen finder sted den 3. november 2016, kl. 16:30-18:00 hos Nykredit, Frederik Bajers Vej 1, 9220 Aalborg.

Fakta om Årets Ejerleder 2016
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 13. gang. Ved regionskåringerne uddeles i hver region en pris til Årets Ejerleder og en temaprisvinder. Temaprisen uddeles på baggrund af årets tema: Kundefokusering. Som noget nyt uddeler vi også en særlig Hæderspris til en ejerleder, som gennem en lang årrække har haft en betydende indflydelse på dansk erhvervsliv og er indbegrebet af, hvad det vil sige at være ejerleder.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 10. november 2016 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Tidligere landsvindere
Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015) Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

*I PwC’s CXO SMV Survey 2016 har små og mellemstore virksomheder (SMV’er) fra det brede ledelseslag (CXO) delt deres viden. Survey’en er gennemført via online- og telefoninterviews fra 5. februar til 11. marts 2016, og vi har fået svar fra ca. 600 danske CXO’er, som giver deres vurdering af de forhold, som optager dem og deres virksomhed i det kommende år – herunder fokusområder, investeringsområder, bekymringer mv. Vi har taget udgangspunkt i et bredt udsnit af danske virksomheder.

Om PwC
PwC er et af verdens største revisions-, skatte- og rådgivningshuse. I
Danmark er vi markedsledende, og vores vision er at skabe værdi for vores
relationer. I Danmark samarbejder godt 1.900 PwC’ere fra 15 kontorer hver dag
om at hjælpe vores kunder med deres succes, og de trækker på et netværk med
mere end 200.000 kolleger fra hele verden. Succes skaber man sammen med andre.