SWEDOOR JW

JELD-WEN opnår FSC™ og PEFC multisite-certificeringer

Pressemeddelelse   •   Jul 18, 2012 13:30 CEST

JELD-WEN er netop blevet certificeret af Programme for the Endorsement of Forest Certification samt Forest Stewardship Council, Chain of Custody og Controlled Wood. Disse multisite-certificeringer gælder alle JELD-WENs europæiske aktiviteter.

JELD-WEN har længe været fortaler for både FSC og PEFC. JELD-WENs britiske og franske aktiviteter har udbudt FSC- og PEFC-produkter på markedet i mange år, og nu har JELD-WEN udvidet sine FSC- og PEFC-certificeringer til at omfatte alle lokaliteter i Europa fra Finland i nord til Frankrig i syd.

Alle JELD-WENS produkter er baseret på træ, der er et af de få fuldt ud fornybare og genanvendelige materialer. Derfor er JELD-WEN meget engageret i implementeringen af bæredygtige processer, og virksomhedens fremtidige succes inden for produktion af produkter lavet af træ er netop afhængig af ansvarlig og bæredygtig skovdrift:

- Vi har en bæredygtighedspolitik på tømmerområdet og er meget stolte over at have opnået multisite-sporbarhedscertificeringer for vores europæiske aktiviteter. Vi har valgt FSC og PEFC, fordi vi deler deres stræben efter implementering af bæredygtige processer. Derudover er begge programmerne bredt anerkendt blandt vores kunder. Vores politik er at tilbyde vores kunder så bredt et udvalg af sporbarhedscertificerede produkter som muligt, og vi har i øjeblikket både FSC- og PEFC-døre til salg rundt om i Europa, siger Christian Frisk, JELD-WENs europæiske CCO.

JELD-WENs multisite-certificeringer er udført af non-profit-organisationen NEPCon:

- Jeg ønsker JELD-WEN tillykke med deres nye grad af engagement i ansvarlig skovdrift. Jeg har tidligere arbejdet med JELD-WEN i Danmark, Estland og Litauen. På det tidspunkt opnåede virksomheden de første individuelle FSC-certificeringer, og jeg er derfor godt bekendt med den høje grad af grad af engagement, JELD-WEN har lagt for dagen i forbindelse med implementering af certificeringssystemerne på deres fabrikker. Jeg er meget glad for at se, at virksomheden nu har opnået certificeringer, der dækker alle europæiske aktiviteter. Eftersom JELD-WEN er en nøgleleverandør til byggebranchen, er jeg overbevist om, at dette initiativ vil hjælpe med at få placeret certificerede træprodukter mere solidt på dagsordenen for bæredygtigt byggeri, siger CEO hos NEPCon, Peter Feilberg.

De nye EU-regulativer for tømmerområdet, som har til formål at bekæmpe de mange problemer med ulovlig skovning og relaterede erhverv, forventes at træde i kraft i marts 2013. Regulativerne forpligter producenter af tømmerprodukter til at sikre, at det kun er tømmerprodukter, der opfylder kriterierne, der kan komme ind i EU:

- Gennem et tæt samarbejde med hele vores leverandørkæde kombineret med disse multisite-certificeringer vil vi sikre fuld overensstemmelse med den nye lovgivning, tilføjer Christian Frisk og fortsætter: - Ikke fordi det forventes af os, men fordi det er godt købmandskab og det rigtige at gøre

JELD-WEN A/S i Løgstør er europæisk hovedkontor for den amerikanske koncern JELD-WEN Windows & Doors, som med aktiviteter på fire kontinenter er verdens største inden for sit felt.

JELD-WEN er blandt Europas ledende inden for produktion og markedsføring af døre, og produktpaletten dækker også vinduer og andre bygningsrelaterede produkter. Virksomheden har 35 salgs- og produktionsenheder i 13 europæiske lande, hvor mere end 6.000 dedikerede medarbejdere arbejder for at realisere en vækststrategi, som bl.a. skal gøre JELD-WEN til det bedst kendte brand i branchen.