Halfdan Timm ApS

Julehandlen sker stadig kun 15 % på internettet

Pressemeddelelse   •   Dec 09, 2013 11:49 CET

Der er mange fordele ved at købe julegaverne på internettet - herunder, at man ikke skal stå i kø, at man ofte kan få ekstra gode priser og at det er nemt at danne sig et overblik over mulighederne med en kop kaffe i hånden og et tæppe i sengen.

Men det er stadig kun cirka 15 % af julegaverne der bliver købt på internettet. Det viser en undersøgelse fra FDIH, Forenede Danske Internet Handlende, her. 85 % af julehandlen foregår stadig blandt andre mennesker og med store køer til følger.

Halfdan Timm, der arbejder med online markedsføring, har et bud på, hvorfor det hænger således sammen:

"Jeg tror, det hænger sammen med, at vi i Danmark har gjort det at handle julegaver til en social begivenhed, vi gør flere personer sammen. Det ville slet ikke være den samme oplevelse for de her personer at sidde hjemme i sofaen med en computer og overstå det hele på en halv time".

Udvalget enormt

Det skyldes ellers ikke udvalget. Der kommer kun flere danske webshops til og udvalget er i dag enormt. Du kan købe alt fra nye cykler til støvsugere og diamantøreringe på internettet og få dem leveret lige til døren med track'n'trace nummer fra Post Danmark. Men det hjælper ikke, når det er selve shoppingturen, de julehandlende ser frem til:

"Udover det sociale argument er der ingen gode grunde til at købe julegaverne offline. Men jeg tror, det sociale element er stærkt nok til, at vi ikke kommer op på bare halvdelen af alle gaver købt online i løbet af de kommende år".

De danske webshops kan i år se frem til 15 % af julehandlen mod blot 12 % året før - udviklingen går altså, for de internethandlende vel at mærke, den rigtige vej med flere penge i kassen. Men der er stadig et stykke til de fysiske butikkers omsætning.

Årets julegave endnu ikke fundet

Magasinerne har typisk været meget hurtigere til at nominere "årets julegave" - men en sikker vinder er endnu ikke fundet i år. Halfdan Timm har et par bud på samme:

"Det er mørkt, politiet udsteder bøder og loven er lavet om, så jeg tror, vi ser mange cykellygter under juletræerne. Derudover gætter jeg på bøger om paleo, smarte armbånd der tæller skridt i løbet af dagen og den altid sikre vinder bøger".

Idéen med cykellygter kommer fra danske Bikester.

Halfdan Timm ApS beskæftiger sig med udvikling af webportaler og online markedsføring.