Expedia.dk

Julen sender danskerne til Tyskland og Thailand

Pressemeddelelse   •   Dec 11, 2015 07:00 CET

Julen er fyldt med traditioner, som danskerne sætter stor pris på. Og det viser sig også, når vi ser på danskernes rejsevaner. De sidste tre år har nabolandene Tyskland og England nemlig lokket danskere på forlænget juleweekend, og Thailand er hvert år en storfavorit, når danskerne trænger til sol og varme i december. Tendensen holder igen i år ifølge bookingtal fra Expedia.dk.

Ifølge bookingtal fra Expedia.dk er dette års julehit Tyskland, der med sin populære storby Berlin tiltrækker mange danskere i juleferien. I forhold til sidste år har knap 60 pct. flere danskere således booket en tur til Tyskland, og det er ikke første gang, at nabolandet sniger sig højt op på danskerne rejseønskeseddel. Sammen med både England, Thailand og USA er disse lande faste gengangere - og har været det de sidste tre år.

Danmark indtager listen over julehits

På listen over topdestination i julen er der dog også sneget sig ny destination ind på danskernes top fem – nemlig Danmark. Der er således knap 200 pct. flere danskere der i år vælger at rejse indenrigs og holde jul og nytår i mere hjemmelige omgivelser.

”Rigtig mange danskere rejser til storbyer i Tyskland, England eller USA for at købe julegaver med hjem - enten til sig selv eller til familien – og lige så mange flygter fra julepynt og minusgrader for at få lidt sol på næsen og slippe for trængsel og alarm. Men anderledes fra de sidste to år er det, at så mange booker indenrigsrejser i Danmark. Det vidner om, at rigtig mange danskere rejser på kryds og tværs i landet for at besøge familie og venner i andre landsdele – særligt er der mange københavnere, der tager turen til Jylland for at tilbringe juledagene i familiens skød,” siger Susanne Svensson, nordisk marketingchef hos Expedia.dk

Undgå naboen på din næste rejse

Oplever du ofte at dumpe ind i den ene kollega eller bekendte efter den anden, når I er afsted på ferie? Når vi skal vælge rejse, følger vi ofte gode råd fra venner eller får inspiration fra billeder, som bliver delt på de sociale medier. Det resulterer ofte i, at vi ender de samme steder som alle andre danskere, og sidder pludselig ved siden af naboen på den tyske kaffebar eller støder ind i kollegaen i London Eye.

Expedia.dk har samlet fem populære destinationer, som endnu ikke er blevet overrendt af danskere, og giver derfor et bud på en række rejsemål, hvor du ikke risikerer at støde på naboen, men i stedet kommer hjem med unikke minder og spændende rejsefortællinger.

”Vi forsøger hele tiden at inspirere folk til at prøve nye rejsemål – især nu hvor flypriserne generelt er faldene*, og flere derfor får mulighed for at tage af sted. Samtidig kan man spare masser af penge ved at booke fly og hotel sammen, da det giver leverandørerne større fleksibilitet, og flere hoteller giver tilmed rabat, hvis du forhåndsbooker en pakkerejse, da du dermed er mindre tilbøjelig til at aflyse. Expedia.dk tilbyder disse dynamiske pakkerejser, så du får mulighed for at bruge dine rejsepenge på sjove aktiviteter eller gode restaurantbesøg,” siger Susanne Svensson fra Expedia.dk.

Fem anderledes rejsemål

De udvalgte destinationer er rejsemål, som viser sig populære blandt andre europæere, men ikke endnu ikke blandt danskere.

• Fra populære Tyskland til idylliske Østrig

Østrig er en klar favorit blandt mange andre europærer, men er ikke en rejsedestination der har vundet danskernes hjerter – endnu. Landet der grænser op til Tyskland byder på naturskønne omgivelser, og hovedstaden Wien er ligesom Berlin fyldt med smuk arkitektur, hyggelige wienske kaffehuse og masser af kultur. Længes man efter en hvid jul, så er jul i Østrig et oplagt valg. Vælg en jul kombineret med skiferie eller hyg med familie og venner i det alpeidylliske land med god mad og liftlige lokale vine.

• Fra velkendte England til autentiske Irland

I det nordvestligste hjørne af Europa finder man den grønne ø, Irland, der charmerer enhver, som besøger den. I Dublin kan man ligesom i London holde perfekt storbyferie fyldt med shopping, dining og natteliv, mens de irske landskaber lokker med grønne bakker, dramatiske kystlinjer og hyggelige landsbyer. Vælger man at holde juleferie i Irland får man den irske folkesjæl og varmen fra den irske stew tæt på, og aftenerne på de autentiske pubber vil være præget af hjemlig hygge.

• Fra høje bygninger i USA til snedækkede landskaber i Canada

Overvejer du at hoppe med på bølgen af danskere der rejser til USA, så overvej i stedet at tage til Canada, som bestemt er en oplevelse værd. Canada er et afvekslende land, der byder på den ene naturperle efter den anden. I juleperioden er det oplagt at tage et par dage på ski, men er man mere til storbyliv, så byder byer som Vancouver og Toronto på spændende seværdigheder.

• Fra solrige Thailand til unikke Japan

Alt i mens Thailand drukner i danske turister, så har flere af vores europæiske naboer fået øjnene op for Japan – Et fascinerende sted med en lang og særegnet historie.Bytter du turen med Thailand ud med en rejse til Japan får du det samme niveau af smukke landskaber, hvirvlende liv og masser af anderledes madoplevelser. Derover byder Japan turister velkommen med samme ekstreme høflighed og landet byder på store variationer af oplevelser afhængig af hvilken af de 4 hovedøer man besøger.

Danskernes top fem over juledestination de seneste tre år

201320142015
USAUSATyskland
TysklandEnglandEngland
EnglandTysklandUSA
Spanien og øerThailandThailand
ThailandFrankrigDanmark
Største stigning i % fra 2014
Danmark189 %
Tjekkiet129 %
Italien93 %
Spanien og de kanariske øer60 %
Tyskland57 %
Australien44 %
Storbritannien26 %
Thailand17 %
USA12 %
Tyrkiet3 %

* Rapport fra Expedia og Airlines Reporting Corporation (ARC) ’Flyrejsetendenser 2015’

Om Expedia

Expedia.dk er en del af Expedia Group, verdens førende onlinebaserede rejsevirksomhed med adgang til hundredetusindevis af hoteller over hele verden (inklusiv både små lokale hoteller og store hotelkæder), mere end 400 flyselskaber samt et bredt udvalg af biludlejningsfirmaer og rejseoplevelser. Ved at kombinere valgmuligheder med avancerede søgeværktøjer hjælper Expedia.dk rejsende med at finde og sammensætte den rejse, der passer bedst til deres individuelle behov. Med Expedias prisvindende mobil-app er det nu også muligt at planlægge og booke flyrejser og hotelophold, mens du er på farten. Expedia app’en tilbyder en række værktøjer til at gøre din rejse lettere. Værktøjerne inkluderer bl.a. kort over lufthavnsterminaler, hotellers check-out tider og notifikationer om status på flyafgange, rutekort til dit hotel samt en masse andre funktioner. Ved at lave personlige pakkerejser, hvor fly og hotel blev booket sammen, sparede vores kunder sidste år mere end 1.000 kr. pr. booking (baseret på gennemsnitsprisen på en booking af en pakkerejse med fly + hotel).

Expedia.dk er en del af Expedia Inc. Virksomheden leverer brugerværdi for både fritids- og forretningsrejsende og assisterer rejseleverandører med merefterspørgsel og direkte bookinger. Via Expedia Media Solutions får annoncører mulighed for at nå et meget bredt publikum af rejseforbrugere. Expedia administrerer desuden bookinger for nogle af verdens førende flyselskaber og hoteller, for adskillige anerkendte brands, de mest besøgte hjemmesider og for tusindvis af aktive rejsepartnere via Expedia® Affiliate Network.

Expedia, Expedia.dk og Expedias fly-logo er varemærker eller registrerede varemærker tilhørende Expedia Inc. i EU og visse andre jurisdiktioner. Alle andre varemærker tilhører deres respektive ejere. ©2015 Expedia, Inc.

Få adgang til vores database:

Som verdens største online-rejsebureau med tusindvis af solgte rejser dagligt har vi adgang til en af de mest detaljerede databaser i verden på forbrugernes rejseadfærd. Hvis du som journalist eller medier vil have specifik viden til et emne, som du eller I er ved at skrive om, så tøv ikke med at kontakte os.

For yderligere information, kontakt venligst

Tobias Enné, kommunikationsrådgiver, PrimeTime Kommunikation

te@primetime, tlf. 33 13 05 25