Wonderful Copenhagen A/S

Kampagne Kick-Off: En tur på tandem

Pressemeddelelse   •   Okt 04, 2010 09:22 CEST

Sammen kommer vi længst. Wonderful Copenhagen og VisitDenmark inviterede partnerne til udvidet samarbejde på årets marketingdag.

Onsdag d. 29 september inviterede Wonderful Copenhagen og VisitDenmark til kampagne Kick-Off i Carslsberg Museets charmerende rammer.
I dagens anledning var byens fleksible fællesbrand, Open-logoet, prydet med en tandemcykel som symbol på samarbejdet med både VisitDenmark og de fremmødte partnere.

Programmet var ligeså tætpakket som lokalet. De omkring 200 tilmeldte blev nænsomt guidet igennem de marketingkampagner, som Wonderful Copenhagen og VisitDenmark tilbyder i 2011.
Dagens program var opdelt, således at den første del af programmet havde fokus på markedsføring og tiltrækning af turister ude i verden, som sker i et tæt samarbejde med Visit Denmark. Anden del fokuserede på udvikling af København som destination - herunder udvikling af events og København som møde- og kongresby.

Gennemgang af aktiviteter
Udover marketingkampagner, var der nyt fra Wonderful Copenhagens mange projekter, tiltag og services. Deltagerne blev guidet igennem en liste af internationale kongresser, som København vil have stor forretningsmæssig interesse i at beværte - og som der forberedes bud på. Det drejer sig om ni 'grønne' megakongresser, udover European Wind Energy Conference, der i 2012 vil trække ca. 10.000 deltagere til København fra hele verden.

Partnere skal finde sammen
København er naturligvis mere end møder og store kongresser. 47 % af byens årlige besøgende er fritidsturister på City Break, og de efterlader næsten 11 mia. kr. i byen årligt. Til at nå disse målgrupper, der er uhyre forskellige, blev partnerne opfordret til at etablere strategiske partnerskaber med hinanden, for på den måde at kunne tilbyde turisterne en samlet pakke.
I et tænkt eksempel, kunne det være et lavprisflyselskab, der går sammen med et budgethotel, for at nå en fælles målgruppe. Ved at træde i pedalerne sammen, når vi længst.

Sikkert vækstmarked
De deltagende partnere blev også opfordret til at tage del i det sikre vækstmarked som specielt krydstogtbranchen udgør. Her har der været registreret fremgang hvert år i de forløbne ni.
I 2011 forventes der mere end 550.000 passagerer til København. Men der er stadig mange uudnyttede muligheder indenfor denne gren af turismen. Krydstogt turister bruger krydstogter som 'smagsprøve', hvorfor det er ekstra vigtigt at modtage dem godt, så de får lyst til at vende tilbage - og bruge flere penge.

Global local
Efter gennemgangen af organisationens globale markedsføringsaktiviteter, blev det lokalt igen og med fokus på, hvordan København kan udvikle sig som destination. Både med fokus på, hvordan vi møder turisterne når de ankommer, men i lige så stor grad med fokus på, hvordan byens events kan udvikles og tiltrække flere mennesker. I den sammenhæng blev eventåret 2011 præsenteret.

Endnu flere cyklister på vej
Til september skal København være vært for den største sportsbegivenhed på dansk jord nogensinde, VM i landevejscykling, der forventer at trække 200.000 publikummer i løbet af de 7 dage, eventen foregår. Derudover er der VM i Håndbold i Malmø, en kongres med 10.000 deltagere - og et nyt tiltag Wondercool Copenhagen.
Wondercool Copenhagen vil foregå i årets første kvartal og er en festival, der skal sætte fokus på og udvikle nye events inden for mad, mode, Rock, Design og Jazz.

Viden om events skal udbredes
Udover en udvikling af byens events, herunder Copenhagen Cooking, som fik sit helt store gennembrud med 40.000 gæster i år - er det også vigtigt at samle den viden, der ophobes og sprede den ud til partnerne i resten af regionen. For at igangsætte dette er Videnscenter for begivenheder (VIBE) sat i verden. Sekretariatet har pt. 26 partnere herunder kommuner, uddannelsesinstitutioner og private virksomheder, der alle arbejder målrettet med at udvikle kompetencer, projekter og vidensdele.

Nye platforme
2011 bliver også året for en ny elektronisk udgave af det populære cOPENhagen CARD, som vil gøre det muligt at følge de mere end 50.000 turister, der årligt benytter kortet til at få rabatter, fri transport og entre i Hovedstadsregionen. Udover cOPENhagen CARD, var der også en opridsning på de mange muligheder, der findes for at gøre sig synlig i Turistinformationen.

Ny mobilapplikation
Sidst på formiddagen præsenterede Wonderful Copenhagen nye tiltag og services på de digitale platforme. Der arbejdes allerede på højtryk for at færdiggøre en moderne udgave af turistsitet www.visitcopenhagen.com og organisationens øvrige sites. Desuden blev den nye mobil-applikation til fremme af events og turisme også præsenteret. Den forventes færdig i slutningen af 2011.

Se hele udvalget af kampagner her: http://kampagne.wonderfulcopenhagen.dk/
Se dagens præsentation: http://kampagne.wonderfulcopenhagen.dk/kickoff