Tivoli A/S

Kinesiske is-kunstnere rykker ind i Tivoli

Pressemeddelelse   •   Nov 12, 2010 11:19 CET

At Bo Li og Di Liu fra Kina hører til blandt verdenseliten, når det handler om kunsten om at skabe is-skulpturer kan gæsterne ved selvsyn konstatere, når de lægger vejen forbi Jul i Tivoli. Her vil de to isskulptører med hammer og mejsel i kapløb med tiden fremtrylle flyvende fugle på havet, børn på gynger og vintermotiver. Det sker i Tivoli mellem kl. 12:00 – 20:00 fra den 12. november – 30. december med undtagelse af den 24. og 25. december.

De unge kinesere Bo Li og Di Liu er hentet til Danmark, hvor de på skift arbejder foran Pantomimeteatret. Ideen er at der hele tiden bliver udstillet færdige værker, mens der samtidig arbejdes på nye figurer i tidsrummet 12:00 - 20:00. På den måde får tilskuerne en tæt oplevelse af den ulige kamp mod uret is-kunstnerne er underlagt, når der arbejdes med store isblokke i Danmark. Både Bo Li (1968) og Di Liu (1983) har i flere omgange vundet internationale konkurrencer.

Is er et skrøbeligt materiale at arbejde med. Derfor bruger de kinesiske is-kunstnere vand som er renset for kalk. Når isblokkene, der vejer op til 125 kilo, har en temperatur på -8 /-12 grader går is-kunstnerne i gang med at udforme skulpturer. Kunstneren skal hele tiden holde øje med, at proportionerne er korrekte. Der er ingen fortrydelsesret, når det handler om is. Tværtom skal de hele tiden kunne forudse størrelsesforholdene, når isblokkene begynder at smelte.

Is er ikke bare is
Før is-kunstnerne kan gå i gang med at udskære og forme isblokkene skal der udføres et stort stykke forarbejde. Vandkvaliteten er vigtig, men ikke så vigtig, som den måde man fryser isblokkene på. Først renser man vandet for kalk. Herefter fryser man vandet til ca.-10 grader i specielt fremstillede frysere. Her sørger en cirkulationspumpe i karet for at få alt ilten skilt fra isen. Ilten i isen er det som gør isen hvid, som man kender det fra isterninger i fryseren og det duer ikke, når der skal laves gennemsigtige is-skulpturer. Under processen som varer 3 - 4 dage bliver der flyttet rundt på pumperne. Denne teknik er kopieret fra f.eks. floderne som fryser til om vinteren. Men i floderne sørger strømmen for naturlig cirkulation, så det kun er vandet i overfladen som fryser til. I isblokke til Tivoli som vejer op til 125 kilo får man altså lidt teknologisk bistand.

Tivolis adm. direktør Lars Liebst siger:
"Jul i Tivoli skal hele tiden forny sig år for år for at bevare magien, og derfor har vi denne gang inviteret to kinesiske is kunstnere, som vi tror vil betage vores gæster. Bo Li og Di Liu hører til i verdenseliten og de har appel til både børn og voksne. Med is kunstnerne, de nye vinterscenografier og kælkebakken får vi understreget årets særlige tema, hvor der er mere vinter og masser af julestemning i Tivoli".

Foto: Bo Li og Di Liu i færd med at arbejde med en skulptur og samt foto af en pige der sidder i en gynge af gennemsigtigt is.

Om Jul i Tivoli

Tivoli åbner i år for 17. år i træk for Jul i Tivoli. Der er i år blevet lagt vægt på et nyt vintertema, hvor gæsterne kan lege på Havens nye 45 meter lange kælkebakke og se  isskulptørerne udskære motiver af isblokke. Der bliver premiere på nyt, vinterligt lys, iskrystaller og glinsende sne på grantræerne. Nisserne er atter flyttet ind i Nissekøbing, Julemanden tager imod børnene, og sæsonen afsluttes med en fyrværkerifestival i filmmusikkens tegn. Der har været Jul i Tivoli siden 1994.

Tid & Sted

Hvad: Pressemøde 12. november kl. 11:30

På fredag den 12. november åbner Tivoli med helt nyt vintertema, hvor der bliver lagt særligt vægt på vinterens skønhed, Kælkebakke og is kunstnere der arbejder med kæmpe isblokke.

Der vil være officiel åbning af Havens nye 45 meter lange Kælkebakke af Lars Liebst, Harlekin og Columbine samt Tivolis egen prinsesse. Tivoli-Garden underholder. Der er også mulighed for en snak med Lars Liebst om forventninger til Jul i Tivoli.

Foto og reportagemuligheder:

11:30 Indvielse af Kælkebakken med snoreklip og første kælketure med glade børn.

12.00 De to kinesiske Is-kunstnere udskærer figurer af gennemsigtigt is

16:30 Officiel tænding af det store Juletræ med mere end 40.000 lyspunkter.

Sted:

Tivoli i København

Kontakt: Presseansvarlig Torben Plank, 22 23 74 40, tpl@tivoli.dk

Program for åbningen fredag d. 12. november

Dosseringens Vuggestue åbner Jul i Tivoli med Tivoli-Garden             11.00

Julemanden byder velkommen ved Hovedindgangen                        11.00*

Officiel åbning af Kælkebakken med Lars Liebst som taler                11.30*

Tivoli-Gardens prinsesse klipper det røde bånd

Harlekin og Columbine er til stede

Tivoli-Gardens Strøgparade med Julemanden fra Kgs. Nytorv            16.00-16.25

Juletræstænding med Julemand, Eventyrteatret, T-G og Nisseband    16.30-17.00*

Tivolis Nisseband                                                                         17.00-19.00

Tivoli Illuminationer på søen                                                         18.00 + 19.00

20.00 + 21.00

Nye aktiviteter i formiddagstimerne
Hver mandag kan du aflevere din ønskeseddel til julemanden og være heldig at få et ønske opfyldt.

Se hvordan vi laver juleflødeboller på Spangsberg flødebollefabrik. Smagsprøver hver torsdag kl. 11-12.

Mød Rasmus Klump ved kælkebakken hver onsdag kl. 13, 14, 15 og 16

Se de kinesiske is-kunstnerne alle hverdage 12-20. Vind en isfigur hver tirsdag*

* Gode foto muligheder

Tivoli