Blue City A/S

”Klimabuketten” - Et anderledes fokus på en luksusvare, der belaster klimaet

Pressemeddelelse   •   Feb 06, 2020 14:09 CET

Blue City, et af landets førende kæder inden for brugt elektronik, sætter dagligt fokus på ”køb-og-smid-væk” kulturen, der hersker i landet. Med 8 butikker rundt omkring i Danmark, samt en i Malmö, kan de tydeligt mærke en vækst i interessen og forbruget af brugt elektronik. I forbindelse med Valentinsdag, benytter de lejligheden til at sætte et grønt twist på denne kærlighedens dag, og bringe lidt lys på dagens overforbrug af roser og buketter. Her bliver ”køb-og-smid-væk” kulturen, som i høj grad stadig eksisterer i netop elektronikbranchen, sat i fokus med ”Klimabuketten”, der fås gratis i alle deres butikker i Danmark.

Et alternativt fokus på genbrugskulturen i Danmark

Hvert år smides 60 mio. tons mobiler ud som affald – Det samme som 1.100 km togskinner. Eller turen til Paris. Alene i Danmark stod vi for omkring 24,9 kg elektronisk affald pr. indbygger i 2018, hvilket i høj grad fastslår vigtigheden i et ophør af den nuværende ”Køb-og-smid-væk” kultur. Selvom fokus hos Blue City er elektronik, gælder det for virksomheden om at sprede budskabet så jordnært som muligt, for at gøre genbrug og recycling til en hverdagsting for hr. og fru. Danmark, hvor det hører hjemme i dagens samfund. Her giver ”Klimabuketten” muligheden for at gøre netop dette, med et budskab, der er til at overskue i dagens travlhed.

Hvorfor ”Klimabuketten”?

Udover at være en direkte vej til nemme point på kærlighedskontoen i stuerne, er ”Klimabuketten” også en måde at påtale et af de stærkeste symboler vi har i dag. Nemlig, rosen. En rose belaster miljøet hårdt før den lander i din buket. En rose fra Kenya har et klimaaftryk på cirka 1 kilo CO2, når den bliver solgt i Europa. Mange flyves ind fra Afrika eller dyrkes i opvarmede drivhuse uden for sæsonen, hvilket kræver mange mio. kg. CO2 og gør det til en klimabelastende "køb-og-smid-væk" vare under kærlighedens dag. Derfor er Klimabuketten et sjovt alternativ, til en af hverdagens seriøse udfordringer. Den er tilmed gratis, hvilket giver plads til både kærlighed og brugt elektronik.

”Klimabuketten” er produceret på Svanemærket, miljørigtigt papir, så man kan roligt tanke den gode samvittighed ved at droppe rosen i år med et anderledes tiltag.

Få den i vores butikker frem til Valentinsdag
Den pivromantiske buket kan fås i alle Blue Citys butikker i København, Køge, Slagelse, Næstved, Odense, Vejle, Århus, Aalborg - Ganske gratis frem til d. 17/2.

Citat: Nick Bo Meldgaard, Marketing Manager hos Blue City

”Hos Blue City søger vi hele tiden, at give den danske genbrugskultur lidt kulør. Vi ønsker at bringe genbrugen ind i folks bevidsthed, som lige nu er delt op i mange forskellige lejre, hvad angår køb af brugt elektronik. Med ”Klimabuketten” forsøger vi at stikke lidt til den danske forbruger, med et gratis alternativt til et ellers klimabelastende produkt, hvor ”køb-og-smid-væk”-mentaliteten stadig hersker. Hvorfor ikke bruge kærlighedens dag på at give vores allesammens moder jord lidt omsorg?”

​Billedemateriale:

Kilder:

Rose pollution: https://edepot.wur.nl/245180

Monitor_2017__electronic_single_pages_.pdf

Global E-Waste Monitor: http://ewastemonitor.info/

Blue City er grundlagt i 2014. Virksomheden har 8 fysiske butikker i Danmark (København, Slagelse, Køge, Næstved, Odense, Vejle, Århus, Aalborg) og en dansk onlineshop (www.bluecity.dk) samt en butik i Malmø og en svensk onlineshop (www.bluecity.se).