Skyscanner

København er Europas venligste lufthavn

Pressemeddelelse   •   Aug 21, 2012 09:00 CEST

København er ikke alene Nordeuropas bedste lufthavn, det er også den venligste. Det viser en afstemning, som Europas største rejsesøgemaskine Skyscanner har gennemført blandt europæiske rejsende. En af de absolut travleste lufthavne, Paris Charles de Gaulle får derimod det modsatte skudsmål.

Den britiske rejsesøgemaskine Skyscanner har spurgt sine europæiske brugere, hvor venlig de vurderer lufthavnene i Europa på en skala fra 1-10. Ud af 500 svar fra 30 lande i Europa bliver Københavns Lufthavn stemt ind på en fornem førsteplads foran Amsterdam Schiphol og Stockholm Arlanda.

I bunden af listen finder man Paris Charles de Gaulle, som dermed er den mindst venlige – eller mest uhøflige – lufthavn ifølge Skyscanners brugere.

- Vi ønsker København tillykke med det gode indtryk, vores brugere har af venligheden i lufthavnen. Lufthavne er jo det første, der møder flyrejsende, så at gøre et godt førstehåndsindtryk er meget vigtigt for turisters opfattelse af destinationen som helhed, siger Skyscanners skandinaviske marketingchef Linda Edstrand.

Hos Københavns Lufthavn vækker afstemningsresultatet naturligvis begejstring:

- Selvom der ikke er tale om en større undersøgelse, giver resultatet en klar indikation af, at vores servicestrategi er helt rigtig. I Københavns Lufthavn ønsker vi at behandle de rejsende som en god vært behandler sine gæster, og det slår igennem på vores høje passagertilfredshed, som er steget yderligere siden strategiens lancering for godt to år siden, siger salg- og markedsdirektør Carsten Nørlund.

Om afstemningen

Skyscanner spurgte brugerne af deres engelske site om venligheden i de største lufthavne målt på trafik i hvert af de europæiske lande. 500 rejsende fra 30 lande i Europa afgav deres stemme på en skala fra 1-10.

Top fem over de venligste lufthavne i Europa:

1. Københavns Lufthavn

2. Amsterdam Schiphol

3. Stockholm Arlanda

4. Barcelona

5. Frankfurt

Top fem over de mindst venlige lufthavne i Europa:

1. Paris Charles de Gaulle

2. Moskva Domodedovo

3. Atatürk Istanbul

4. London Heathrow

5. Madrid Barajas

Om Skyscanner

Skyscanner.dk er en ledende online rejsesøgemaskine for billige flyrejser, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly fra mere end 1000 flyselskaber, fra fly til Nice til fly til Thailand. Søgemaskinen tilbyder desuden billeje og hoteller.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes, og har hovedkontor i Edinburgh samt et andet kontor i Singapore. Sitet er tilgængeligt i 29 sprog og findes som mobil site og som en app til Android, iPhone, iPad og Windows Mobile, som er downloadet mere end seks millioner gange til dato. Efter tre år med en gennemsnitlig vækst på 94 % blev Skyscanner placeret i top 20 i Sunday Times Microsoft Tech Track 100 (2011).

Virksomheden fokuserer på hurtig ekspansion i eksisterende og nye markeder med det mål at blive nummer et i verden.

Følg Skyscanner på Twitter og Facebook.

PR-kontakt:

Morten Laasholdt, morten@help-pr.dk, 31 17 71 17

www.skyscanner.dk

Billedet tjener kun som illustrativt formål