BilBasen

Køreturen til Sydeuropa koster 10.000 kroner

Pressemeddelelse   •   Jul 13, 2013 10:09 CEST

Adriaterhavskysten i Italien og Rivieraen i Frankrig er ifølge FDM Travel blandt de mest populære mål, når danskerne tager på kør selv-ferie. Men alene transportomkostningerne ved at køre turen til Sydeuropa og retur løber nemt op i 10.000 kroner, når alle forbrugsafhængige omkostninger til bilen medregnes. Det viser en ny analyse fra Spar Nord og Bilbasen.

- Når vi kører i bilen, bliver vi jo som udgangspunkt kun konfronteret med udgiften til brændstof, når vi holder for at tanke, siger chefanalytiker i Spar Nord Martin Lundholm.

- Men de reelle omkostninger omfatter eksempelvis også slid på bilen og ikke mindst værditabet, når der kommer flere kilometer på kilometertælleren. Og selv om den regning først kommer senere, så er det ret beset en omkostning, du skal kalkulere med, når du sammenligner prisen på bilturen med eksempelvis en flyrejse, fortsætter han.

Han tilføjer, at ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik tager danskerne hvert år godt 1,1 millioner ferierejser til udlandet i bil svarende til, at hver fjerde danske ferierejse til udlandet foregår i bil.

Udgifter firdobles

Analysen af omkostninger ved bilkørsel har Spar Nord og BilBasen baseret på de 20 mest omsatte nye og brugte biler i Danmark. Og analysen viser, at de forbrugsafhængige omkostninger i gennemsnit beløber sig til 2,7 kroner per kilometer for benzinbiler og 2,5 kroner per kilometer for dieselbiler. Dertil kommer vejafgifter og eventuelle omkostninger til færgeoverfart, som betyder, at prisen i runde tal løber op i 3 kroner per kilometer.

- Prisen afhænger naturligvis meget af hvilken bil, du kører i, men som tommelfingerregel kan du godt regne med omkostninger på cirka 3 kroner per kilometer for en ferierejse til Sydeuropa, uddyber Martin Lundholm og fortsætter:

- Og det betyder også, at du stort set skal gange din dieseludgift med faktor 4,5 og din benzinudgift med faktor 3,5 for at få et billede af de reelle omkostninger ved transporten. Så hvis du har brugt for 500 kroner brændstof, så har den reelle omkostning – når alt regnes med – altså været i niveauet 2.000 kroner.

Fyld bilen

Hvorvidt bilen økonomisk set er det rigtige transportmiddel til og fra feriedestinationen, afhænger ifølge Martin Lundholm meget af, hvor mange personer biler transporterer.

- Hvis du tager fire voksne af sted i en bil til Kroatien, så lyder prisen per person på cirka 2.500 kroner. Men kører du kun to personer af sted, så er prisen 5.000 kroner per person, og så vil det formentlig være både billigere og hurtigere at tage en flyver i stedet, lyder det fra Martin Lundholm.

Ifølge Vejdirektoratet er uge 27-30 de uger, hvor de danske veje er mest belastet af ferietrafik, og hos Storebælt forventes netop 13. juli at blive en af sommerens absolut travleste dage.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:Pressechef Leif Lind Simonsen, Spar Nord. Tlf. 2527 0330, lsi@sparnord.dk

Fakta: Forbrugsafhængige omkostninger ved bilrejse tur/retur til de mest populære kør selv-feriedestinationer. Faste omkostninger som ejerafgift og forsikring er ikke medregnet.

Omkostninger ved afrejse fra Aarhus i benzinbil

Omkostninger ved afrejse fra Aarhus i dieselbil

Omkostninger ved afrejse fra København i benzinbil *

Omkostninger ved afrejse fra København i dieselbil *

Gardasøen (Italien)

8.366 kroner

7.721 kroner

9.354 kroner

8.772 kroner

Adriaterhavskysten (Italien)

9.067 kroner

8.368 kroner

10.056 kroner

9.419 kroner

Den Franske Riviera (Frankrig)

9.715 kroner

8.966 kroner

11.405 kroner

10.665 kroner

Alsace (Frankrig)

5.613 kroner

5.180 kroner

7.357 kroner

6.929 kroner

Istrien (Kroatien)

9.607 kroner

8.867 kroner

10.380 kroner

9.718 kroner

*Beregnet inklusive omkostninger til færgeoverfart Gedser/Rostock.

Kilde: Spar Nord og BilBasen.

BilBasen er Danmarks største bilsite med formidling af køb og salg af alle typer af biler. Hjemmesiden startede i 1998 som en internetversion af den trykte publikation Bil Markedet. I dag er BilBasen en forretningsenhed i koncernen eBay Classifieds Group med mere end 300.000 besøgende hver måned. BilBasen er indholdsleverandør af bilstof til nogle af Danmarks ledende medier inden for motorbranchen.