TUI Denmark

Kombinationsrejser storhitter i Mexico

Pressemeddelelse   •   Aug 06, 2015 13:08 CEST

Eksotiske vinterrejser er i høj kurs hos danskerne, der drømmer om oplevelser og bounty-strande. Og den seneste tendens peger mod vest, helt præcist mod Mexico. Rejsebureauet Star Tour oplever lige nu kraftig vækst i antallet af solgte rejser mod Mellemamerikas feriemekka og har på nuværende tidspunkt solgt 65 % flere rejser end samme tidspunkt sidste år.

- I Mexico kan man få den her drømmeagtige ferie med bungalows på stranden og turkisblå hav. Det er en dybt eksotisk rejse, hvor man kan opleve både mayanske pyramider og verdens næstelængste koralrev, siger Nikolai Johnsen, der er pressechef for Star Tour.

Han har selv lige bestilt to ugers ferie i Mexico, hvor han både kommer til at bo en uge ved den såkaldte Mayariviera i Cancun og en uge på paradisøen Isla de Holbox, hvor der ikke er en bil i sigte. Og netop muligheden for at kombinere flere forskellige ferietyper er én af årsagerne til Mexicos voksende popularitet. Hele 25 % af de danske rejsende vælger nemlig en kombinationsrejse, hvor 14 dages ferie deles op i to vidt forskellige ferieområder.

- En stor del af danskerne vælger at kombinere en uges ferie med fuldt tempo på Cancun-halvøen for så bagefter at komme helt ned i tempo med en uge på en ø som Isla de Holbox. På den måde får man oplevet flere sider af Mexico og får to ferier i én, siger Nikolai Johnsen.

Yderligere 10 % vælger at kombinere Mexico-ferien med en rundrejse, hvor man kan udforske resten af Yucatan-halvøen. Her gemmer sig den mayanske pyramide Chichen Itza, der for nylig er blevet optaget som ét af verdens ’nye’ 7 vidundere. Derudover rummer Yucatan en række koloniale byer som Campeche og Valladolid, der ligger langt fra turistområderne. En oplagt udflugtsmulighed er desuden badebyen Tulum, hvor ruinerne ligger side om side med strande med sand som kartoffelmel.

Ud for Mayarivieraen kan man udforske det næsten 1.000 kilometer lange koralrev, hvor nogle af verdens største og mest farverige fisk huserer. Endelig kan man under havets overflade udforske de tusindvis af unikke cenote-grotter, der ofte har været anvendt til symbolske ofringer af mayaerne.

Star Tour forventer denne vinter at sende 6.500 feriegæster til Mexico med direkte fly fra Københavns Lufthavn. Det er en fordobling i forhold til sidste år.

Top 5 over mest populære, eksotiske rejsemål hos Star Tour

• 1.Thailand
  • 2.Mexico
  • 3.Kap Verde
  • 4.Mauritius
  • 5.Jamaica

Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er De Kanariske Øer, Thailand, og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden 2000 været en del af verdens førende rejsekoncern TUI Group, der i øjeblikket omfatter mere end 220 brands i 180 lande, otte flyselskaber med mere end 140 fly og 4.800 rejsebureauer i 16 lande. Totalt har TUI Group mere end 30 millioner kunder om året og over 55 000 ansatte i 31 lande.