Alor.dk

Kreditkort-svindlere udnytter juletravlheden

Pressemeddelelse   •   Dec 23, 2013 12:16 CET

Der er, som altid, i december fokus på stigende indbruds- og lommetyverier. I år er der også kommet ekstra fokus på svindlende netbutikker via en liste på 750 butikker som ehandelsfonden har udgivet på emærkets hjemmeside (se mere info via linket knyttet til denne pressemeddelelse).

Men det er ikke kun forbrugerne, der bliver snydt, det er i stigende grad og butikkerne. "I december måned har vi hos Alor.dk oplevet en stigning på 70 % i antallet af forsøg på svindel med kreditkort, heldigvis har vi været forholdsvis vågne når der er stikker en stor ordre ind og har på den måde fanget det hele" udtaler stifteren Sasa Kovacevic og fortsætter:

"Typisk så ser vi en bestilling fra udlandet, og i de fleste tilfælde har der været tale om svenskere. Derfor er der ikke noget underligt i, at kreditkortet fremstår som udenlandsk når transaktionen er afsluttet. Grundet ordrens størrelse har vi været inde og kigge nærmere på kreditkortetsoprindelse inden ordren er blevet afsendt, og her afsløres det så, at kortet har oprindelse i et andet lande, end der hvor kunden har bestilt til – og så ringer alle alarmklokkerne.

Vores mistanke er, at der er øget tindens til svindel i december fordi svindlerne regner med, at de kan gemme sig i mængden af ordre og at der er dårligere tid til at lave kontrol af kreditkortoplysningerne."

Samme tendens bekræfter Tim Petersson fra Dressme.dk:

"I julen 2013 har vi oplevet en stigning på 38 % hvad angår fusk med kreditkort. Udover at nogle af bestillingerne går til Sverige, så oplever vi også en stigning af svindel rettet mod Tyskland".

Nets / Teller gør ikke noget

Nets også kendt som Teller gør os bekendt ikke ret meget for at komme svindlerne til livs, faktisk er de ikke ret hjælpsomme når man retter henvendelse til dem, men det er der måske et økonomisk incitament til, de opkræver nemlig 250kr i gebyr hver gang der bliver foretaget et såkaldt charge back. Hvis man holder det gebyr op imod transaktionsgebyrene så ser man pludseligt hvorfor det er en god forretning ikke, at lave en målrettet indsats.

Butikken ender med hele regningen

Når varen er sendt, så er der ikke noget butikken kan gøre. Dvs, at man står tilbage med både udgiften på varens indkøbspris og gebyret på charge backs som der ikke er noget til at dække.

Hvad kan man selv gøre?

Det handler først og fremmest om at være vågen, hvis man har den mindste mistanke om at en transaktion kan være svindel så gør alt hvad du kan for at føre kontrol. Vi har en procedure hvor vi checker telefonnummer, kigger efter facebook profil, og kontrollere kreditkortets oprindelsesland (Hvis andet end dansk). I nogen tilfælde ringer vi også kunden op og stiller spørgsmål til ordren.

Hvis du gerne vil se hvilket land Man kan se kreditkorts oprindelsesland på binbase.com.