Dansk Metal

Kritisk syge sikres erstatning

Pressemeddelelse   •   Sep 10, 2010 09:57 CEST

Har du en forsikring mod kritisk sygdom? Mange ved det ikke, og derfor går de glip af erstatninger, når sygdommen rammer. Men fremover vil de modtage et brev helt automatisk. Det sikrer en ny aftale med Sundhedsstyrelsen og pensions- og forsikringsbranchen.

Har man sin pension hos Industriens Pension eller PensionDanmark, så har man ofte også en forsikring mod kritisk sygdom. Men det ved mange medlemmer desværre ikke. En undersøgelse har dokumenteret, at kun en tredjedel af PensionDanmarks medlemmer kendte til ordningen.

Det manglende kendskab betyder, at mange hidtil er gået glip af erstatninger på helt op til 100.000 kr. Penge, som kan forsøde en svær tilværelse, når man pludselig bliver ramt af en kritisk sygdom.

Derfor har pensionskasserne sammen med den øvrige forsikringsbranche indgået en ny aftale med Sundhedsstyrelsen. Fremover modtager medlemmerne automatisk et brev, når diagnosen er stillet. Brevet opfordrer til, at de straks kontakter deres pensionsselskab.

De første breve er netop afsendt til 300 medlemmer i IP og PensionDanmark, der har fået en kritisk sygdom.

De to pensionsselskaber har sammen med Erhvervsministeriet, Sundhedsministeriet og brancheorganisationen Forsikring & Pension arbejdet på at finde en model, der kan sikre, at kritisk syge automatisk får en ekstra besked om deres forsikring, på det tidspunkt, hvor de har brug for den.

Dette arbejde har nu ført til en løsning:

1. Pensionsselskaberne giver hver måned Sundhedsstyrelsen besked om, hvilke kunder, der har en forsikring ved kritisk sygdom.
2. Sundhedsstyrelsen laver en samkøring af selskabernes kunderegistre med Landspatientregistret, hvor alle danskeres diagnoser er registreret.
3. Sundhedsstyrelsen sender et brev til de patienter, der har en forsikring, og opfordrer patienterne til at henvende sig til deres pensionsselskab.

Indtil videre er det kun medlemmer i Industriens Pension og PensionDanmark, der får automatisk besked.

- Det er meget glædeligt, at vores medlemmer, der bliver ramt af en kritisk sygdom, nu bliver husket på, at de kan have ret til en udbetaling. Vi havde dog helst set en løsning, som giver os mulighed for at ringe til vores kritisk syge medlemmer, som ikke selv har henvendt sig. Der vil givetvis være nogle kritisk syge, som ikke får kontaktet os, fordi de har så meget andet at tænke på. Vi vil nøje følge med i, hvor stor en del af de medlemmer, som Sundhedsstyrelsen sender et brev til, der kontakter os. Er der brug for at forbedre løsningen, vil vi tage initiativ til, at det sker, siger Joan Alsing, der er forsikringsdirektør i Industriens Pension.

Læs mere om pension her