Dansk Metal

Kun få ledige får uddannelse

Pressemeddelelse  •  2012-03-05 16:20 CET

Kun et fåtal af arbejdsløse får et ja fra jobcenteret, når de vil uddanne sig. Kun i et ud af ni tilfælde får arbejdsløse mulighed for uddannelse som for eksempel AMU- eller HF-kurser. Det viser ny undersøgelse fra Dansk Metal.

På trods af enighed om, at uddannelse er vejen ud af Danmarks krise, så får ledige kun i ganske få tilfælde tilbudt ordinær uddannelse hos jobcentrene. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Metal.
Ifølge undersøgelsen giver jobcentrene kun i ét ud af ni tilfælde ledige grønt lys til uddannelse. I stedet for at tilbyde arbejdsløse at komme på skolebænken, bliver de ledige i stort omfang sendt i virksomhedspraktik, job med løntilskud eller korte forløb med vejledning.

Torben Poulsen kritiserer, at ledige ikke får tilbud om uddannelse i de kommunale jobcentre. Foto: Dansk Metal

Undersøgelsen er baseret på en kortlægning af jobcentrenes aktivering af modtagere af dagpenge i 2011. Kun 11 procent af samtlige tilbud til ledige om aktivering var om uddannelse - eksempelvis AMU-kurser, HF-kurser eller hele uddannelser.

Ifølge opgørelsen blev der på landsplan de første ti måneder af 2011 givet 597.000 tilbud om aktivering af arbejdsløse. Her af handlede kun 65.000 om uddannelse.
Hovedkasserer i Dansk Metal, Torben Poulsen, er forarget over, at kommunerne er så tilbageholdende med at bevilge uddannelse til de ledige:
- 11 procent er alt for lavt, og specielt i en krisetid, hvor mange går ledige i en lang periode er det nødvendigt at tage skeen i en helt anden hånd og få uddannet endnu flere ledige. En ledighedsperiode skal bruges på opkvalificering, så man er klar til at tage et nyt job eventuelt i en helt anden branche, forklarer Torben Poulsen.
Han er også utilfreds med, at der er meget stor forskel på de enkelte kommuner. Opgørelsen viser nemlig, at en ledig i Mariagerfjord kommune får tilbud om uddannelse i 32 pct. af tilfældende, mens det i Allerede blot er i 2,1 pct.
- At der er så stor forskel viser jo, at de ledige deltager i et sandt lotteri. Det viser for mig, at det ikke er et spørgsmål om den enkelte lediges behov, der afgør om man får uddannelse, men derimod kommunernes kassebeholdning. Det er helt utilstedeligt, siger Torben Poulsen.

Han siger, at Dansk Metal vil tage problemstillingen med til de trepartsforhandlinger, som regeringen har varslet bliver indkaldt til foråret.

Læs mere i Dansk Metals analyse her

Læs mere i Ugebrevet A4s artikel om undersøgelsen her