DLG

Landmænd bliver klogere på fremtidens kornsorter

Pressemeddelelse   •   Jun 12, 2013 14:20 CEST

DLG Innovation løber af stablen for anden gang den 19. og 20. juni, og Sejet Planteforædling kommer til at summe af interesserede landmænd, der bliver klogere på fremtidens plantesorter, og hvordan de fx gøder bedst og lægger den bedste strategi mod svampeangreb.

Omkring 750 landmænd deltog i arrangementet sidste gang, og det var så stor en succes, at DLG nu gentager arrangementet med forventning om endnu flere besøgende. Arrangementet byder bl.a. på markvandringer, hvor interesserede kan se de nye sorter og høre mere om forskellige gødnings- og svampestrategier. Et væld af forsøgskombinationer bliver demonstreret i det store forsøgsområde.

"Deltagerne får her mulighed for at se de forskellige sorter, stille spørgsmål og udveksle erfaringer. De kan også deltage i foredragene og få mere viden om fremtidens planteavl - mulighederne og udfordringerne. Vi har fået fat i fire af de dygtigste fagfolk i Europa til at holde foredrag, så det bliver et par spændende dage", siger Anders Green Hansen, chefkonsulent i Plantedyrkning i DLG.

Kunsten at finde den rette gødningsstrategi
Til arrangementet bliver præsenteret omkring 400 forskellige kombinationer af behandlinger, som tager udgangspunkt i fx sorter, gødning og planteværn.

"Marker er forskellige og kræver forskelligt input af kvælstof. Udover miljøhensynet er der også mange ressourcer at spare for den enkelte landmand ved at bruge den rette strategi for at gøde og bekæmpe svampeangreb. Det kan man få meget mere viden om til arrangementet," siger Ole Andersen, markedschef i Sejet Planteforædling.

Udstillere viser de nyeste produkter frem
Omkring 25 virksomheder udstiller til arrangementet. Her kan man høre mere om plantebeskyttelse, planteforædling og gødningsprodukter, og man kan se de nyeste maskiner og teknologi inden for feltet. Fx kan deltagerne møde det DLG-ejede Kongskilde, som vil demonstrere deres sensorstyrede radrenser, som med største præcision fjerner ukrudtet, og man vil kunne se fx en N-sensor, som viser behovsbestemt gødskning.

Eventen finder sted på Sejet Planteforædling, Nørremarksvej 67, Sejet 8700 Horsens. Begge dage er åbent fra 9.00-17.00. Gratis adgang.