Dyrenes Beskyttelse

Landmandsparret Jan og Tine Thybo løber med titlen som Årets Dyreven 2011

Pressemeddelelse   •   Nov 21, 2011 20:26 CET

Landmandsparret Jan og Tine Thybo løber med titlen som Årets Dyreven 2011

275 indstillinger, fem nominerede og én vinder. Årets Dyreven 2011 er fundet. Landmandsparret fra Skanderborg Tine og Jan Thybo fik flest stemmer af den danske befolkning

I dag ved et arrangement hos Dyrenes Beskyttelse er landmandsparret Tine og Jan Thybo blevet udnævnt til titlen som Årets Dyreven 2011. Det er første gang, et par har fået tildelt prisen.
De 275 indstillinger, som befolkningen over sommeren har indsendt til Dyrenes Beskyttelse blev i midten af september reduceret til fem kandidater, som har kandideret til titlen påwww.aaretsdyreven.dk. Herefter er det befolkningen, som har givet Tine og Jan Thybo flest stemmer. Jan og Tine Thybo har været nomineret med følgende begrundelse, baseret på den oprindelige brugerindstilling.

Jan og Tine Thybo
Jan og Tine Thybo producerer økologiske svin på deres gård vest for Skanderborg – altid med dyrevelfærd i højsædet. Deres økologiske svineproduktion cirka 2.000 slagtesvin om året og de producerer under den dyrevelfærdsmæssige kvalitetssikringsordning ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”.
De økologiske svin fødes på friland og går fri de første tre måneder af deres liv. I Jan og Tine Thybos produktion holder fire store pyrenæerhunde vagt om natten, så ræven ikke kan stjæle de mindste pattegrise.
Parret bruger en lokal, økologisk slagtermester således, at de dyr de sælger i deres egen gårdbutik, bliver transporteret til slagtning uden at lide unødig overlast. Fra gården til slagtehuset er der blot syv km, og grisene køres i en transportkasse, de kender, og med en traktor, hvis lyd de er trygge ved og dermed et minimum af stress for dyrene.

"At Jan og Tine Thybo vinder ser vi i Dyrenes Beskyttelse som et signal fra befolkningen om, at dyrevelfærden også skal på dagsordnen, når vi producerer mad. Vi vælger at holde dyr og at spise dem. Vi er derfor forpligtede til at sørge for, at dyrene har godt liv, mens de er i vores varetægt. Det kan lade sig gøre at kombinere et landmandsliv og en produktion med et god dyrevelfærd. Det har Tine og Jan Thybo vist og med titlen Årets Dyreven, får de en anerkendelse for det," siger direktør i Dyrenes Beskyttelse, Britta Riis.
Med æren som Årets Dyreven følger foreningens guldmedalje, en smuk keramikhest lavet af keramiker Erna Christiansen samt en check på 10.000 kroner.

Jan og Tine Thybo blev kåret som Årets Dyreven 2011 i skarp konkurrence med:

- Fødevarestyrelsens Veterinærrejsehold er nomineret til titlen som Årets Dyreven for deres saglige og grundige arbejde for at komme store velfærdsproblemer til livs. En indsats som kommer mange dyr til gode.

- Johnny Hansen er nomineret til titlen som Årets Dyreven for sin indsats for at få både nutidens og fremtidens topryttere til at arbejde på hestens præmisser.

- Stephanie Egeriis er indstillet for sit gode initiativ og store arbejdsindsats for hjemløses hunde. Stephanies startede med at hjælpe under kulden i 2010 med tæpper, godbidder, adspredelse. Initiativet er blevet gjort permanent.

- Charlotte Andersson er nomineret til titlen som Årets Dyreven for sit utrættelige arbejde for at få lighed mellem hunderacer og mere fokus på de uansvarlige ejere, som er der, hvor Charlotte Andersson mener problemet ligger.

Dyrenes Beskyttelse er Danmarks største dyreværnsorganisation med ca. 80.000 medlemmer.  Foreningen har siden 1960 kåret Årets Dyreven hvert år i forbindelse med foreningens fødselsdag d. 20. november. Årets Dyreven er en person, som har gjort en ekstraordinær indsats for dyrene. I år er det tredje gang, Dyrenes Beskyttelse har bedt befolkningen om hjælp til kåringen. Og første gang at vinderen er et par.