Dansk Metal

Lave politiske ambitioner har ramt Vestas hårdt

Pressemeddelelse   •   Okt 26, 2010 11:06 CEST

Vestas har i dag varslet fyringer af 3.000 medarbejdere, heraf en stor del i Danmark. Dansk Metal er dybt bekymret over udviklingen i dansk vindmølleproduktion.

Vestas har i dag varslet fyringer af 3.000 medarbejdere, heraf en stor del i Danmark. Dansk Metal er dybt bekymret over udviklingen i dansk vindmølleproduktion og ser den store fyringsrunde som et alvorligt krisetegn fra Vestas og et hårdt slag for de mange familier, der nu rammes af arbejdsløshed.

"Ni år med for alt små politiske ambitioner hos VK-regeringen for den vedvarende energi rammer nu vindmøllebranchen i Danmark. Den førerposition, vi havde, forsvinder mellem hænderne på os, fordi den hjemlige efterspørgsel har været for lav. Jeg er bekymret for Vestas’ udvikling, og jeg er dybt bekymret for de mange dygtige medarbejdere, der nu kastes ud i ledighed", siger Dansk Metals forbundsformand Thorkild E. Jensen.

Begrundelsen for de mange fyringer er ifølge Vestas, at det europæiske vindmøllemarked har svigtet. Det er paradoksalt, fordi vindenergien er helt afgørende, hvis europæiske målsætninger på energi- og klimaområdet skal realiseres. Blandt andet har regeringens Klimakommission slået fast, at den nødvendige udbygning af den vedvarende energi først og fremmest skal komme fra vindenergi.

"Det virker grotesk, at massefyringerne på Vestas kommer bare uger efter, at Klimakommissionen fremlagde sine anbefalinger om markant større investeringer i vindenergi. Det er klart, at løsningen skal findes på europæisk plan, men de europæiske regeringer har sovet i timen. Man har svigtet den europæiske produktion ved at dæmpe efterspørgslen. Dansk Metal har sammen med mange andre advaret mod det faldende ambitionsniveau i Danmark, og nu ser vi konsekvenserne af de manglende investeringer. Tusindvis af danskere mister deres arbejde" siger Thorkild E. Jensen.

Den europæiske krise for Vestas rammer ikke blot virksomheden og de mange medarbejdere, der rammes af ledighed. Også mulighederne for en udbygning af europæisk vindkraft bliver ramt.

"Det siger sig selv, at så stor en nedskæring i medarbejderstaben betyder, at Vestas bliver en mindre betydningsfuld spiller på det europæiske marked. Når så mange medarbejdere og deres kompetencer forlader virksomheden, bliver det vanskeligt for Vestas at øge produktionen, hvis efterspørgslen i Europa skulle stige igen. Jeg frygter, at det her kan være et afgørende slag mod dansk vindmølleproduktion", siger Thorkild E. Jensen.