Thorn Lighting

LED-lygte fra dansk designer oplyser klimatopmødet

Pressemeddelelse   •   Dec 19, 2009 11:04 CET

Når Barrack Obama og de øvrige mange tusinde COP15-delegerede dagligt ankommer til Bella Center vil det ske i lyset af den dansk-designede LED-lygte Adelie fra belysnings-virksomheden Thorn. Den fremtrædende placering i ankomstområdet understreger lyg-tens fremtidsorienterede egenskaber og status som et tidløst ikon for udendørs LED-belysning.Kampen om at være repræsenteret på FN’s COP15 klimatopmøde i København har været hård blandt alverdens producenter af klimavenlige produkter. For den internationale belysningsvirk-somhed Thorn opstod muligheden dog nærmest af sig selv. Virksomhedens udendørs LED-lygte Adelie, der er designet af danske Morten Lyhne, er nemlig blevet valgt til at indgå i an-komstområdet ved Bella Center, hvor der er skabt et midlertidigt bymiljø med stof til eftertanke.

”Belysning tegner sig typisk for en stor del af det samlede energiforbrug. Med kendte teknologi-er som lysstyring og mere effektive lyskilder, er der dog allerede et enormt potentiale for energi-besparelser. Her vil LED-teknologien med stor sandsynlighed spille en afgørende rolle i fremti-den. Adelies tilstedeværelse ved COP15 ser vi som en anerkendelse af lygtens egenskaber, og noget tyder på, at vi sammen med Morten Lyhne har ramt noget rigtigt,” forklarer Nordisk Pro-duktchef Lars Thomas Hansen fra Thorn.

Under klimatopmødet vil i alt ni af Thorns Adelie-lygter være en del af ankomstarealet, der er iscenesat af det københavnske arkitektfirma SLA. Tanken er, at det midlertidige byrum skal inspirere til en fremtidig balance mellem menneskets urbanisering og jordens ressourcer.

Dynamisk teknik i fremtidssikret design
I modsætning til de fleste andre udendørs LED-armaturer på markedet er Adelie konstrueret på LED-teknologiens præmisser.

”Ofte hælder producenterne blot ny vin på gamle flasker, når de eksisterende armaturer tilpas-ses til LED-teknologien. Adelie tager derimod udgangspunkt i LED, så det kan udvikle sig i takt med teknologiens hastige fremskridt,” fortsætter Lars Thomas Hansen.

Netop den eksplosive udvikling af LED-teknologien har hele tiden været en del af designeren Morten Lyhnes tanker bag Adelie. Mens designet har et elegant og tidløst udtryk, er teknikken dynamisk.

”Som regel er teknikken allerede forældet inden produktet lanceres. Derfor er det vigtigt for mig, at armaturet kan følge med tiden og hele tiden levere den mest optimale ydelse med det lavest mulige energiforbrug,” fortæller Morten Lyhne.

Forskningsprojekt kan øge potentialet
Sideløbende med klimatopmødet afholder Dansk Energi en udstilling med en række aktuelle forskningsprojekter, der blandt andet beskæftiger sig med bæredygtig belysning. Her er Adelie valgt til et projekt, hvor solceller skal gøre belysningen CO2-neutral.

”I Adelies store reflektor er der allerede på toppen plads til at installere solceller. Det har dog vide udsigter, at vi i Nordeuropa udelukkende kan klare os med solenergi om vinteren. Et alter-nativ er en såkaldt inventer-løsning, hvor armaturet låner energi fra forsyningsnettet om vinteren og betaler tilbage om sommeren,” forklarer Morten Lyhne.

Under sydligere himmelstrøg vil installationen med solcellerne sandsynligvis have et stort poten-tiale. Og Adelie er allerede kendt i den store verden. Således er der for nylig indgået kontrakt om at levere 158 Adelie LED-lygter til den eksklusive strandpromenade i Cannes.

Nordisk Produktchef Lars Thomas Hansen, Thorn Lighting, tlf. +46 41 85 21 44.
Designer Morten Lyhne, tlf. 22 35 35 10.
Local Marketing Manager Vibeke Stokkebro, Thorn Lighting A/S, tlf. 40 64 15 56.
www.thornlighting.dk

FAKTA: Adelie
• Adelie er en tidløs LED-lygte fra belysningsvirksomheden Thorn. Lygten er især veleg-net til parker, stier og ved bygninger.
• Lygten er designet af danske Morten Lyhne.
• Adelie er forsynet med 32 LED’er, som lyser på en stor, hvid, teflonbelagt reflektor, der sikrer en behagelig, indirekte belysning.
• Navnet Adelie stammer fra et Antarktisk område, som en fransk polarforsker opkaldte efter sin kone. Ud over Thorns lygte har området også givet navn til de pingviner, som lever der.

FAKTA: Thorn Lighting
• Thorn designer, producerer og markedsfører belysningsløsninger inden for arkitektonisk og teknisk belysning til det professionelle marked.
• Thorn har siden år 2000 været en del af den østrigske koncern Zumtobel, der er føren-de på det europæiske belysningsmarked.
• Thorn Danmark har hovedkvarter og showroom på Holmen i København.