DR Kommunikation

Lejesvende: DR2 ser på påstået borgerligt pres

Pressemeddelelse   •   Okt 01, 2010 09:18 CEST

De to første afsnit af 'Jagten på de røde lejesvende', sendt på DR2 de to forgangne søndage, har rejst omfattende debat. I programserien interviewes en række markante profiler og tidligere DR-journalister om deres journalistiske bedrifter under 70'ernes og 80'ernes politiske kulturkamp med afsæt i en af de seneste 40 års mest vedholdende beskyldninger, nemlig at DR skulle huse såkaldte 'røde lejesvende'.

Programmets tilrettelægger beder sine gæster forklare og reflektere over, hvad der drev dem dengang, hvordan det var at være journalist i det stærkt politiserede klima, som nu engang hørte tiden til, og om at forklare, hvad de egentlig mener om de udsendelser de producerede dengang.

Synsvinklen vendes 180 grader
I seriens tredje og sidste afsnit vender journalisten Jacob Rosenkrands den undersøgende optik 180 grader, og ser nærmere på en anden, næsten lige så sejlivet diskussion fra DRs nyere historie: Fortællingen om et massivt borgerligt pres på public service-institutionen DR siden Foghs 'systemskifte' i 2001.

- Det er seriens klare intention at kaste lys over de forskellige påstande om politisk skævvridning og politisering af DR for at på skabe en åben debat. Derfor kigger vi selvfølgeligt også på den del af DRs historie, hvor huset hævdes at have været genstand for et voldsomt pres - eller ligefrem tæppebombning, som fhv. generaldirektør Christian Nissen formulerer det i programmet - fra den borgerlige lejr i almindelighed og fra regeringen i særdeleshed, siger DR2's kanalchef Arne Notkin, som glæder sig over den megen debat, som DR2-programmet har skabt.

I seriens tredje afsnit møder seerne blandt andre den tidligere DR-bestyrelsesformand Jørgen Kleener, nuværende kulturminister Per Stig Møller, tidligere DR-generaldirektør Christian S. Nissen, DRs nuværende generaldirektør Kenneth Plummer, tidligere DR-nyhedsdirektør Lisbeth Knudsen, MEP for Venstre Jens Rohde, tidligere programdirektør i DR Lars Vesterløkke og tidligere spindoktor for Anders Fogh Rasmussen, Michael Kristiansen.

Brug for fakta om programmet?
'Jagten på de røde lejesvende' har skabt omfattende debat. Her har vi samlet en række af de mest centrale eller hyppigt forekommende spørgsmål samt tilhørende svar.