Dansk Metal

Lindø-Ekspressen sætter kurs mod nye job

Pressemeddelelse   •   Sep 13, 2010 11:09 CEST

"Hvordan skaffer vi flere tusinde arbejdspladser til de fyrede Lindømedarbejdere?"

Det var et af de spørgsmål, der var sat til debat, da et helt særligt IC3-tog kørte fra Københavns Hovedbanegård fredag kl. 12:18 med kurs mod Fyn. Toget var flot udsmykket med billeder af nogle af de mange hundrede værftsarbejdere, der mister deres arbejde som følge af, at Lindø-værftet i Munkebo bliver lukket.

I toget skal værftsarbejdere, tillidsrepræsentanter, ledelsen på værftet og særligt inviterede politikere og organisationsfolk diskutere, hvad man kan og skal gøre både lokalt og på landsplan.

En af passagererne er Metals fællestillidsrepræsentant på Lindø-værftet, Per Andersen:

- Jeg håber, vi får gang i debatten om, hvad Danmark skal leve af i fremtiden. Hele diskussionen om industripolitik er helt død, men vi har altså mistet 180.000 jobs i løbet af kort tid, så vi har brug for at gøre noget, forklarer Per Andersen.

- Det er helt fint med de mange små nye projekter på Lindø-området med LORC, Skycon og Fredericia Værft, men der går mange år, før de job kommer til. Og det er altså nu og her vores kolleger mister deres job. Derfor er der brug for, at vi gør noget nu og her, siger Per Andersen, der peger på skibsbygning:

- Vi er gode til at bygge skibe, og derfor vil det være oplagt, at vi fortsætter med det. Forsvaret skal have bygget nye skibe, og vindmølleindustrien har brug for fartøjer til at opsætte havvindmøller. Det kan vi sagtens klare på Lindø, siger Per Andersen.

Keld Bækkelund Hansen, der er forbundssekretær i Dansk Metal og selv har arbejdet på Lindø-værftet, er glad for at være inviteret med på turen:

- Det er et godt initiativ, der kan være med til at skabe noget opmærksomhed, både i offentligheden, men især blandt politikerne. Der er nemlig brug for politisk handling, hvis de mange hundrede mennesker, der mister deres job på Lindø, ikke bare skal ende i langtidsledighed, men i gang igen, forklarer Keld Bækkelund Hansen.

Han peger på, at Fyn er særligt hårdt ramt:

- Først fik vi lukningen af Lindø, og siden har også automatfabrikken Wittenborg i Odense meddelt, at produktionen lukker og flytter til Italien, ligesom mange andre små- og mellemstore industrivirksomheder lukker. Derfor står vi med en helt særlig udfordring på Fyn, hvor mange hundrede Metal-medlemmer kommer til at stå i en træls situation, hvis vi ikke sørger for at hjælpe dem her og nu, siger Keld Bækkelund Hansen.