LO - Landsorganisationen i Danmark

LO: Fornuftigt forlig i staten

Pressemeddelelse   •   Feb 15, 2011 08:36 CET

LO’s formand Harald Børsting anerkender, at der er opnået et fornuftigt resultat i overenskomstforhandlingerne på det statslige område.

Udgangspunktet har været det vanskeligste i mands minde, hvor lønmodtagerne skyldte penge på grund af reguleringsordningen, samtidig med, at der var et efterslæb med en besværlig tilpasning af tjenestemændenes vilkår til Velfærdsreformen.

– Lønmodtagerne har udvist samfundsansvar og der er indgået et fornuftigt forlig. Vi ser nu frem til, at forhandlingerne på de øvrige offentlige områder kan intensiveres, siger LO-formand Harald Børsting.

Det er lykkedes at friholde de statsansatte for lønnedgang, og til næste år er der oven i købet sikret en rimelig ramme for, at reallønnen kan fastholdes med en stigning på 1,7 pct. til udmøntning i år to i de generelle lønninger, når man tager højde for, at der typisk er tradition for yderligere lokal løndannelse på de statslige ansættelsesområder. Tilpasningen af tjenestemændenes vilkår foregår smidigt og i god ro og orden, hvor der tages hensyn til de særlige forhold på enkelte områder.

Derudover er det positivt, at der blevet plads til en lille forbedring af de lavestlønnedes pensionsforhold.

Download resultater mv. her

For yderligere oplysninger
kontakt kommunikationskonsulent Martin Justesen, tlf. 2361 2543.