Skyscanner

Lykken kan købes for penge: Skyscanner.dk har knækket koden for rejseglæde

Pressemeddelelse   •   Sep 02, 2010 08:22 CEST

En brugerundersøgelse viser, at jo længere væk ferien går, jo større er tilfredsheden: Lykken findes i Australien

KØBENHAVN, Danmark – Mere end 1.000 brugere har deltaget i en undersøgelse foretaget af Skyscanner.dk, flysøgesiden for billige flyrejser, som måler graden af ferietilfredshed i forhold til en lang række faktorer, så som indkvarteringsforhold, mad, afstanden til destinationen, vejret, feriens varighed, motivet for valg af feriemål, rejsefæller samt planlægning og betaling af rejsen. Australien, Canada og Sydafrika viser sig at være de rejsemål, der giver den største lykkefølelse.

Længere væk i længere tid = mere ferielykke

Flere og flere vælger at holde ferie i deres eget land, men Skyscanner.dks undersøgelse viser, at udlandsrejser giver den største lykkefølelse, og faktisk giver rejsen større tilfredshed, jo længere den går væk – fire ud af fem af de mest afholdte rejsemål er langfartsdestinationer. Det viser sig også, at ferierejsende bliver gladere, jo længere tid ferien varer.

De fem rejsemål, som giver mest ferielykke:

1. Australien

2. Canada

3. Sydafrika

4. Indien

5. Frankrig

Psykolog Cliff Arnall forklarer, hvordan dette hænger sammen:

”Man kan sagtens finde gode feriemuligheder i sit eget land, men de fleste mennesker sætter pris på anderledes omgivelser og bedre vejr, når de holder ferie. Kortere rejser til Sydeuropa, som for eksempel fly til Barcelona, kan også tilbyde dette, men den type rejser er efterhånden ret almindelige. Ferier, der går længere væk i længere tid, opfattes som noget mere specielt end at holde ferie i hjemlandet eller det nære udland.”

De fleste ferier har dog under alle omstændigheder en positiv effekt på lykkefølelsen: 69% af deltagerne i undersøgelsen svarede, at de var ’begejstrede over’ eller ’meget glade for’ deres seneste ferie. Ifølge Cliff Arnall skyldes dette, at folk nyder at kunne slappe af i deres ferier:

”To tredjedele af det arbejdende folk bryder sig ikke særligt meget om deres job, og mange er trætte af de forudsigelige rutiner, som præger hverdagen. Her giver ferien en fremragende mulighed for at komme lidt væk fra dagligdagens trummerum, og det er på samme tid stimulerende og afslappende.”

Lykken kan købes for penge

Stik imod en af folkevidets grundsætninger, viser undersøgelsen, at lykken faktisk kan købes for penge: De, som brugte 25.000 kr eller mere på deres ferie, var klart de gladeste. Dette hænger naturligvis også sammen med, at det er de lange rejser, som giver mest glæde, men det kan også skyldes, at de dyre rejser tilhører en bestemt type. Bryllupsrejsen, eller den rejse, som man har drømt om og sparet sammen til i årevis, har en mere speciel betydning.

Det gode selskab

Penge er alligevel ikke alt. Selskabet på rejsen viste sig at være en af de vigtigste ingredienser til en lykkelig ferie – og hermed menes altså ikke flyselskabet, men de mennesker, man rejser sammen med. Folk er generelt gladere, når de rejser med venner, og det bliver kun bedre, hvis de oven i købet får nye venner på rejsen. Det har også stor betydning for ferietilfredsheden, om de lokale på rejsemålet er venlige og imødekommende.

Fælles planlægning

Det hører med til den sociale side af rejsen, at det giver markant højere lykkefølelse, når man planlægger den sammen med andre.

”Ferieplanlægning er en meget tilfredsstillende aktivitet, særligt når den udføres sammen med andre. Så længe alle føler, at de bidrager til processen, og at der bliver taget hensyn til deres meninger, så giver planlægningen både tilfredsstillelse i sig selv, samtidig med at den knytter stærkere bånd imellem deltagerne”, udtaler Cliff Arnall.

I alt slags vejr

Godt vejr er vigtigt for den samlede tilfredshed med ferien – måske især for kulde- og regnvejrsplagede danskere med tendens til vinterdepression. I hvert fald bruger vi meget tid på at brokke os over vejret, og det er måske derfor, at solgaranti (eller snegaranti) er en vigtig faktor for ferielykken.

Blærefaktoren?

Forventninger til ferien har også stor betydning. Man behøver ikke være så bekymret for, at store forventninger måske kan blive skuffet, for undersøgelsen viser, at man generelt bliver gladest, hvis man har planlagt rejsen lang tid i forvejen – det giver også længere tid til at blære sig over for venner og kolleger!

Cliff Arnall siger: ”Det giver to fordele at bestille sin rejse i god tid: Man har noget at se frem til, og man har noget at fortælle andre om. Det giver både ægte selvtilfredshed og social status at fortælle andre om alle de fantastiske ting man kommer til at gøre i fremtiden.”

Formlen for ferielykke

På baggrund af undersøgelsen har Skyscanner.dk opstillet en yderst uvidenskabelig ligning for den ultimative ferielykke:

L = (S*P) + M + I + V + R + (A – f)

L – Ferielykke: Graden af lykkefølelse, som man får ud af sin ferie.

S – Den sociale faktor: Godt selskab på rejsen og det at møde nye mennesker, når man er fremme, er væsentlige ingredienser i opskriften på den gode ferie.

P – Planlægning: Inkluderer research på rejsemålet, praktisk arrangering af turen og muligheden for at prale over kommende bedrifter som globetrotter.

M – Motiv: Det at tage til et sted, man altid har drømt om at besøge, og som indeholder en eller anden form for personlig fascination.

I – Indkvartering: Inklusiv komfort, renlighed, beliggenhed og mad.

V – Vejret: Forudsigeligheden af temperaturer, vind, solskinstimer og fraværet af regn er alle faktorer, som bidrager til at sænke stressniveauet og give de bedste muligheder for afslapning.

R – Reflektion: Tiden til at fordøje alle de nye oplevelser og til at sætte pris på det, man har derhjemme.

A – Afstand: Rejsemål længere væk fra Danmark giver generelt den største tilfredshed, fordi denne type rejser opfattes som mere specielle.

f – Forsinkelser: Forsinkelser slår altid et skår i ferieglæden – de er en uforudsigelig del af det at rejse, som kan mindske den generelle tilfredshed.

Videnskaben har talt: Hvis du vil være lykkelig, er det bare med at skynde sig at bestille fly til Australien!

Om Skyscanner.dk:

Skyscanner er en søgeside, som sammenligner flyrejser. Det betyder simpelthen, at vi søger hos hundredevis af flyselskaber og rejsebureauer for at finde de bedste priser til dig over hele verden – prøv for eksempel fly til New York. Brug vores søgeredskaber til at finde de billigste dage at flyve på og de billigste destinationer at flyve til.

PR-kontakt:

Kristin Andersson