Bravo Tours A/S

Mærk naturen med alle sanser

Pressemeddelelse   •   Jun 26, 2013 12:24 CEST

Brug ferietiden til at samle indtryk, der giver varige minder
Millioner af blå hortensiaer er levende hegn mellem Azorernes frodige, grønne marker. Sortbrogede malkekøer græsser på de skrånende marker. Oven over er himlen blå, men nogle tunge skyer er ved at dække toppen af en vulkan mod nordvest. På vej op ad den stejle bjerggvej mærker vi  fugten i tågen, der bliver tættere og tættere. Da vi når parkeringspladsen ved bjergtoppen, ligger tågebanken under os. Om lidt er den helt væk. Opløst eller trukket videre.

Vejret på Azorerne er så ustadigt, at det eneste, man kan være sikker på, er, at det skifter om lidt. Som regel skinner solen det meste af dagen, men hvis man vil mærke naturkræfterne, bør man tage til Azorerne.

Azorernes ni forblæste øer i Atlanterhavet mellem Portugal og USA er skabt ved dramatiske vulkanudbrud - præcis lige som mange andre af verdens smukkeste øer, blandt andre De Kanariske Øer og Santorini.

Man kan naturligvis sætte sig på en bænk og nyde landskaberne, men oplevelserne fæster sig langt bedre, hvis man bruger og mærker naturen. På Azorerne er det oplagt at cykle på mountainbike og at vandre. Nye indtryk dukker op bag hvert sving på stierne. Rislende vandløb, et brusende vandfald, dufte fra eksotiske planter. Frisk luft til lunger og muskler. Her kan man for alvor bruge sig selv.

Portugals højeste bjerg (2351 meter over havet), vulkanen Pico, på øen af samme navn, kan bestiges af de fleste mennesker i god fysisk form. En rundtur på cykel på en anden af øerne, Faial, kan klares på en halv dag.

Belønninger for besvær
Anstrengelser i Azorernes natur belønnes ofte med en fantastisk udsigt over et frodigt bjerglandskab med det blå Atlanterhav i baggrunden.

- Atlanterhavet er enormt, sagde en klog mand, da vi stod og kiggede på det blikstille vand.

- Ja, og det er endda kun overfladen, vi kan se, svarede en endnu klogere kone.

Under overfladen trives fisk og havpattedyr i store mængder. I godt vejr er det oplagt at tage en tur på havet for at komme tæt på delfiner og endnu større hvaler.

De lokale hvaler er af arten øresvin og meget legesyge. Ofte komemr de helt tæt på bådene og springer både ved siden af og foran. Stopper båden helt, kan man opleve, at de kommer helt hen til båden og stikker snuderne op mod os tobenede. Og har de unger med, lader de os gerne ae dem på ryggen.

De fleste hvalarter færdes ved Azorerne, selv blåhvaler, der vejer mere end et fuldt lastet lastvognstog. Desværre ser man dem ikke så tit.

Ved havblik kan man også være heldig at se flyvefisk svæve en halv meter over overfladen. De kan overhale de fleste speedbåde. Deres topfart i luften er 70 kilometer i timen, og de kan svæve 400 meter - men nøjes for det meste med 30-50 meter. Et imponerende syn!

Naturelskere bliver aldrig træt af Azorerne.

Jeg elsker at komme på øerne, og det samme vil alle, der holder af Irland og Jesperhus Feriepark, gøre.

Ingen forstyrrelser
Naturen ligger for vore fødder - både herhjemme og i de varme lande. Måske er det ikke rigtig natur, men de gule rapsmarker mellem kornmarkerne er da et smukt syn. Det samme er bøgeskovene, og kommer der et par fantastiske sommerdage, er det også til at holde ud at tage på stranden ved Søndervig.

Men vejret og siær uvejret raser jo også i Danmark, så jeg og op mod 3,7 millioner andre danskere drømmer om feriedage ved andre kyster end de danske.

Jeg flyder gerne rundt i havoverfladen med snorkel og gummitæer og kigger på de farvestrålende fisk i mærkelige faconer. Her føler jeg mig ét med naturen. Jeg føler mig fri, for selv om jeg har ferie, så har jeg som de fleste andre danskere altid en åben mobiltelefon - endda med e-mailforbindelse, men ude over karalrev og i fiskenes verden kan jeg ikke forstyrres. Det er ferie!

Tag ikke hjemmefra uden lyst til at opleve naturen, uden lyst til at samle indtryk og uden vilje til at lægge dem i din egen gemmebog, så minderne kan deles med familie, venner, naboer og kolleger, som du ønsker alt godt!

God ferie!

Bravo Tours er blandt Danmarks tre største rejsebureauer med rejser til spændende og populære rejsemål over hele verden – altid med dansktalende rejseledere.

Bravo Tours tilbyder  Solferie, Safari, Rundrejser, Golfrejser, Kombinationsrejser og Grupperejser, der giver minder for livet.

Bravo Tours har hovedkontor i Herning og et salgskontor i København.

Bravo Tours er medlem af charterrejsearrangørernes brancheorganisation (RiD) og Rejsegarantifonden og følger altid Rejseankenævnets retningslinjer og afgørelser.