Dansk Metal

Manganforgiftede stålarbejdere får endelig oprejsning

Pressemeddelelse   •   Okt 11, 2010 08:56 CEST

Ni års retssag er slut for 12 tidligere ansatte på Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk. De 12 medlemmer af Dansk Metal har sammen med fagforbundet kæmpet for at få stålvalseværket til at påtage sig ansvaret for et stærkt kritisabelt arbejdsmiljø.

I et forlig med Metal har Stålvalseværket under konkurs nu erkendt, at arbejdsmiljøet var så dårligt, at de ansatte blev forgiftet af mangan. Forgiftningen betyder, at de syge stålarbejdere må leve med blandt andet stærke smerter, hukommelsestab og koncentrationsbesvær resten af livet.

"Vi er meget glade for, at vores medlemmer nu får oprejsning. Det har været utrolig vigtigt for os og vores medlemmer at få placeret ansvaret hos ledelsen på Stålvalseværket for det meget dårlige arbejdsmiljø", siger Peter Poulsen, faglig sekretær i Dansk Metal.

Otte af de 12 stålarbejdere har tidligere fået erstatning fra Arbejdsskadestyrelsen og kan nu også se frem til en godtgørelse fra Stålvalseværket. Dansk Metal glæder sig over, at de mange års kamp er afsluttet med et positivt resultat.

"Denne sag har været meget lang og belastende for vores medlemmer, fordi man ikke før nu har villet give dem ret i, at det alvorlige problem med arbejdsmiljøet var ledelsens ansvar. Medlemmerne har godkendt forliget, som sikrer, at de ikke skal fortsætte en flere år lang og opslidende kamp i retssystemet", siger formand for Metal Nordsjælland Allan Thomsen.

Stævningen mod Stålvalseværket blev udtaget i 2001.

"Det langstrakte forløb viser, at forgiftningssager, som vi også kender fra Grindstedværket, er meget komplicerede og kan trække ud i årevis. Derfor er det vigtigt at have en stærk fagforening i ryggen. Disse mennesker, som også skal kæmpe med sygdom, ville aldrig kunne klare en sådan sag alene", siger faglig sekretær i Dansk Metal Peter Poulsen.

Kontakt:
Peter Poulsen, faglig sekretær, Dansk Metal: Tlf. 4037 8105