Dansk El-Forbund

Mange flere el-brande i Sverige

Pressemeddelelse   •   Nov 11, 2011 18:23 CET

Hjemmelavede installationer angives som væsentlig årsag til en stor stigning i antallet af el-brande i Sverige

På fem år er antallet af el-brande i Sverige steget fra 3.851 til næsten 6.000, og en stor del af stigningen kan tilskrives hjemmelavede installationer. Det skriver Svenska Dagbladet.

Inspektør og brandefterforsker Michael Steen oplever for eksempel stadigt flere sjuskede og forkert udførte arbejder, når folk selv sætter boliger i stand i forbindelse med salg.

– Det skal koste så lidt som muligt, og det kan være livsfarligt. Det er et stigende problem. Jeg har besigtiget anlæg, hvor man har været nødt til at rive det hele ned igen og har eksempler på, at det er begyndt at brænde i væggen, siger han.

Johan Martinsson, der er branchechef i Elektriska installatörsorganisationen, supplerer:

– Materialer, som lægfolk ikke skal arbejde med, ligger frit tilgængeligt i byggemarkederne. Jeg har set mange hjemmelavede løsninger, hvor jeg ikke forstår, at de tør.

Til det store antal kendte el-brande kommer et stort ’mørketal’: Det svenske Elsäkerhetsverket får kun kendskab til de mest alvorlige tilfælde, idet indrapportering fra ulykkesramte privatpersoner er frivillig, og forsikringsselskaberne ført og fremmest udreder de sager, hvor de har mistanke om svindel. Når en brandårsag angives som ’ukendt’, hvilket gælder omkring 2.000 brande om året, regner forsikringsselskaberne med, at halvdelen skyldes el-fejl.

Læs mere her.