DR Kommunikation

Mange har et hængeparti søndag formiddag

Pressemeddelelse   •   Okt 20, 2010 11:00 CEST

I hvert fald er programmet ’Hængepartiet’ søndag formiddag mellem klokken 9.00 og 12.00 i løbet af det seneste halve år blevet et af de mest hørte på P3.

I gennemsnit bliver værterne Rebecca Svensson og Jesper Holm alias Kanonkongen hørt af 430.000 lyttere hver søndag, viser en gennemgang af lyttertallene, som DR Medieforskning har lavet. Den viser også, at 2.056.000 danskere har hørt mindst fem minutter af programmet hidtil i år.

”Formiddagene i weekenden er et af tidspunkterne, hvor danskerne hører allermest radio,   og sidste søndag var der ikke færre end 530.000, der gjorde det på P3,  ” forklarer medieforsker Dennis Christensen fra DR Medieforskning.

En svær disciplin
Han fortæller, at P3 generelt har fået knap 10 procent flere lyttere søndag formiddag end tidligere, siden ’Hængepartiet’ havde premiere den 18. april i år, og at lytningen af programmet lige nu er opadgående.

’Hængepartiet’ vender ugen og behandler de emner, der berører danskerne, samtidig med at værterne har aktuelle gæster og byder på satire fra ’Det Sorte Ur’. Blandt andet med nydanskeren Jaribarh.

”Blandingen af aktualitet, underholdning og satire er en rigtig svær disciplin, som vi heldigvis efterhånden har mange års erfaring med at lave på P3. Og jeg er glad for, at lytterne også kan lide at stå op til den cocktail søndag,” siger kanalchefen for P2, P3, P4 og DRs digitale kanaler, Ole Mølgaard.

89,4 procent hørte noget
Der var 4.216.000 danskere, som lyttede til DR Radio i uge 41. Det svarer til 89,4 procent af den danske befolkning over 12 år. En gennemsnitlig DR-lytter lyttede to timer og 32 minutter til DR Radio pr. dag i sidste uge. DRs lytterandel var 80,0 procent.