Finnair

Marimekko og Finnair lancerer designsamarbejde

Pressemeddelelse   •   Okt 29, 2012 13:50 CET

Finnair og Marimekko har fundet sammen i et samarbejde for at forbedre oplevelsen på flyrejsen med et unikt designmakkerskab. Fra foråret 2013 vil Marimekkos klassiske mønstre være en del af alle Finnair fly med en særlig ’Marimekko for Finnair’ kollektion af tekstiler og bordservice. Kollektionen er specifikt designet for at tilføje en let og frisk visuel og håndgribelig dimension til oplevelsen om bord - samtidig med at gøre flyselskabets fodaftryk på kulstofregnskabet lettere.

To af Finnairs langdistancefly vil lette med Marimekkos design påmalet. Den første Airbus A340 med Maija Isolas ikoniske Unikko blomstertryk fra 1964 er allerede i luften mellem Helsinki og Finnairs asiatiske destinationer. I foråret 2013 vil endnu et fly lette med Marimekko design på flykroppen.

“Finnair har en stærk design-arv, og dette samarbejde bringer vores tanker om design til et helt nyt niveau. Vores mål er at blive et design flyselskab og give vores kunder en unik oplevelse for alle fem sanser. Samarbejdet med Marimekko er vigtigt skridt fremad mod det mål. Finnair fly bliver omrejsende ambassadører for tidløst finsk design og kreativitet,” siger Kenneth Gillberg, salgsdirektør Finnair Scandinavia.

“Vi håber, at Marimekkos sympatiske Unikko valmuer flyver op i himlen og sammen med vores andre ikoniske tryk om bord på flyet bringer glæde til mennesker over hele verden,” siger Mika Ihamuotila, CEO for Marimekko.
Under det tre-årige samarbejde vil et eksklusivt udvalg af Marimekko designprodukter ligeledes være en del af salget om bord på flyet og en del af Finnair Plus Shop.

Finnair Nordens mest klimaintelligente flyselskab
Finnair får topkarakter i Carbon Disclosure Projects Norden-rapport 2012, hvor det finske flyselskab for første gang er placeret på CDP's ledelsesindeks. Med 92 point ud af 100 mulige er Finnair en af de absolut bedste virksomheder i klimarapporten uanset branche. CDP er verdens eneste globale rapporteringssystem til klimaforandringer, og indsamler data fra 4000 organisationer i 72 lande.

I sin årlige Norden-rapport bedømmes virksomheder ud fra et antal kriterier, som vedrører miljø, klima og bæredygtighed. I år har Finnair som første flyselskab placeret sig på CDP's ledelsesindeks over de virksomheder, der får flest point for arbejdet med bæredygtighed. Finnair belønnes for sin langsigtede indsats for at reducere udslip, samt for arbejdet med at forbedre rapporteringssystemet til måling af klimapåvirkning. Selskabet får også ros for sine strategiske virksomhedsbeslutninger med tilknytning til klimaforandringer.

Finnairs Skandinavienchef, Kenneth Gillberg, kommenterer således:
– At være bedst i Norden igen i en så vigtig undersøgelse føles rigtigt stort. Det er et positivt skridt fremad for os, og et tydeligt signal om at Finnair er på rette vej, når det gælder om at mindske udslippet. Nøglen til de langsigtede mål for udslip frem til 2017 er nye fly. Finnairs næste generation langdistancefly – Airbus A350-900 – forbruger op til 30 procent mindre brændstof og ditto udslip sammenlignet med Airbus A340-300.

Fem ugentlige nonstop med Finnair til Seoul
Fra den 30. oktober flyver Finnair nonstop mellem Helsinki og Seoul fem afgange om ugen i hver retning ifølge den nye vintertidstabel. Det er den hurtigste forbindelse fra Nordeuropa. Ruten flyves med branchens mest klima-intelligente tomotorers langdistancefly i sin klasse – Airbus A330-300. Om bord er der Business Class med sovestole (lie-flat) og økonomiklasse. Alle har egen skærm om bord samt adgang til underholdningssystemet med et bredt udbud af film og spil. Flyvetiden fra Helsinki er 8 timer og 50 minutter og fra Seoul 9 timer og 50 minutter med perfekt tilslutning fra København.

Gå ikke glip af Finnairs kampagnepriser

Netop nu har Finnair kampagnepriser til bl.a. andet Beijing, Delhi, New York, Shanghai, Singapore, Hongkong, Bangkok, Tokyo, Osaka, Chongqing, Seoul, Bali, Manila, Ho Chi Minh City, Sydney, Langkawi, Taipei og Sapporo med afrejse fra København.