Recall A/S

Masser af regn i juli øger risikoen for oversvømmelse

Pressemeddelelse  •  2011-07-26 15:57 CEST

Fortsætter det med at regne i de kommende uger kan det, især i drænede områder, blive svært for jorden at absorbere vand fra skybrud. Det øger risikoen for lokale oversvømmelser, forklarer klimaprofessor.

De store mængder nedbør i juli, der allerede ligger over en gennemsnitlig juli, kan indirekte medføre lokale oversvømmelser, når vi kommer hen i august. Det fastslår klimaprofessor hos Forskningscenteret i Foulum, Jørgen Olesen.

Jorden fyldt
”Når jorden enten bliver alt for tør eller alt for våd, reduceres dens evne til at opsuge regnvandet. I øjeblikket er der faldet meget vand i juli, hvilket giver jorden et højt vandindhold. Det gør det svært at absorbere regn fra f.eks. skybrud, som vi har flere af i august, der generelt er en mere fugtig måned end juli. Fortsætter nedbørsmængden kan det betyde, at især drænede områder vil være udsatte ved skybrud, fordi der falder meget regn på kort tid. Lokalt kan det betyde, at der kommer oversvømmelser,” siger Jørgen Olesen.

Sæson for oversvømmelser
Hvert år på denne tid bliver hundredvis af private hjem, men også offentlige og private virksomheder, oversvømmet i sommerferien, fordi mange undervurderer risikoen for oversvømmelse, fortæller firmaet Recall, der i øjeblikket hjælper mange virksomheder og kommuner med at beskytte arkiver og andre værdier mod regnvand.

”Hver sommer oplever vi, at virksomheder og kommuner bliver taget på sengen, især i juli og august, når de store regnskyl sætter ind. Èt af problemerne er, at mange placerer værdier som kundepapirer, sagsmapper og endda it-servere i lokaler, der ligger under grundvandsspejlet eller op ad vandrør og udluftningsskakte. Ved skybrud øges vandstanden typisk med 30 mm i løbet af et par timer, og så står mange uden redskaberne til at lede vandmasserne bort,” siger administrerende direktør hos Recall, Kathryn Titterington, som anbefaler, at virksomheder søger professionel hjælp, når det gælder sikker opbevaring.

DMI: Høj varme og fugtighed
Niels Hansen hos DMI forklarer, at august statistisk set har flere skybrud på grund af høj varme og en ekstrem høj luftfugtighed.

”Derfor er nedbørsmængden højest i august. Statistisk set vil vi se flere af disse skybrudsfænomener i fremtiden. De forudsætter masser af energi, eller varme, og vanddamp, og det vil vi få endnu mere af fremover,” siger Niels Hansen.

Billedtekst:
Pludselige regnskyl kan forårsage store skader i kældre og arkiver som hos disse virksomheder.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom