Dansk Metal

Mere uddannelse til maritime erhverv

Pressemeddelelse   •   Nov 23, 2011 13:09 CET

Uddannelse og opkvalificering er svaret, når Dansk Metal, Danske Maritime og Danmarks Rederiforening i dag har indkaldt til konference om de svære tider i de maritime erhverv.

Gennem uddannelse og opkvalificering kan Danmark atter sætte skruen i vandet og skabe rammerne for øget vækst hos de virksomheder, rederier og havne, der udgør Det Blå Danmark.

Udfordringerne for Det Blå Danmark er omdrejningspunktet på konferencen ”Ny vækst i Det Blå Danmark” på Christiansborg i dag. Her mødes vækst- og erhvervsminister, Ole Sohn (SF), ordførere fra både oppositions- og regeringspartier og brancheorganisationer til debat.

Det Blå Danmark er betegnelsen for rederier, underleverandører til skibsindustri, danske havne og reparations- og nybygningsværfter og offshore-industri.

Uddannelse er svaret
Konferencen skal sætte gang i en diskussion om, hvordan de danske maritime erhverv kan sikre vækst og arbejdspladser i Danmark.

”Grundlaget for velfærdssamfundet er produktive virksomheder, der kan skabe eksportsuccesser. Det kræver kreativitet, innovation og faglighed, og de forudsætninger skal vi skabe ved hjælp af solide erhvervsuddannelser og gode muligheder for efteruddannelse”, siger Claus Jensen, næstformand i Dansk Metal.

Stor eksport og milliardbeløb
Det Blå Danmark spiller en stor rolle, hvis Danmark skal klare skærene i finanskrisen, mener Claus Jensen.

”Det Blå Danmarks produktion og eksport er vigtig for økonomien. 70 procent af produktion eksporteres, og det er med store milliardbeløb, at Det Blå Danmark bidrager til dansk økonomi”, siger han.

24 procent af Danmarks totale eksport kommer fra Det Blå Danmark, viser en rapport af Dansk Metal, Danske Maritime og Danmarks Rederiforening.

Der er 80.000 danskere beskæftiget i Det Blå Danmark, hvoraf 40 pct. har erhvervsfaglig baggrund. Ca. 8.000 af Dansk Metals medlemmer arbejder i maritime erhverv.

Læs mere i rapporten ”Beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark”, som er udarbejdet af Dansk Metal, Danske Maritime og Danmarks Rederiforening.