DI - Organisation for Erhvervslivet

Mere vækst giver midt- og vestjyderne 1.700 kr. ekstra om måneden

Pressemeddelelse   •   Nov 30, 2010 10:28 CET

1.700 kr. mere til forbrug hver måned til familierne i Midt- og Vestjylland. Og to mia. kr. ekstra til borgernær velfærd. Sådan kan virkeligheden se ud for midt- og vestjyderne om ti år, hvis den økonomiske vækst i Danmark bliver hævet med blot et halvt procentpoint mere om året, end der lige nu er udsigt til.

Det viser nye beregninger fra DI, som direktør Lars Goldschmidt præsenterede i dag på Herningsholm i Herning. Her blev DI's vækstkampagne "Danmark som udviklingsland" skudt i gang i Midt- og Vestjylland med offentliggørelsen af den regionale vækstanalyse "Midt- og Vestjylland i udvikling".

- Vores tal dokumenterer, at debatten om vækst ikke bør forbeholdes virksomheder, politikere og eksperter. Den er ekstremt jordnær, fordi vækstens størrelse har helt konkret betydning for almindelige danskere. Derfor håber vi, at så mange borgere i Midt- og Vestjylland som muligt i denne uge vil give os deres bud på, hvordan vi kan løfte den danske vækst, siger Lars Goldschmidt.

Og der er god grund til at engagere sig i vækstdebatten. Frem mod 2025 står Danmark nemlig til at få den næstlaveste vækst af de lande, vi normalt sammenligner os med. Og udfordringen er særlig stor i Midt- og Vestjylland, for her har væksten fra 2003 til 2008 i gennemsnit ligget på 1,1 pct. mod et landsgennemsnit på 1,6 pct. i samme periode, bl.a. fordi produktiviteten også har været lavere end på landsplan.

Heldigvis er midt- og vestjyderne allerede nu optagede af, hvor mange penge Danmark tjener. For i en meningsmåling, som DI har gennemført blandt borgerne i Midt- og Vestjylland, svarer hver tredje adspurgte, at de i høj eller meget høj grad bekymrer sig om, hvorvidt den danske vækst er høj nok. Til sammenligning er det kun to pct. af midt- og vestjyderne, som slet ikke bekymrer sig.

- Det er godt, at borgerne i Midt- og Vestjylland er optagede af de dystre vækstudsigter. For de bør bekymrer os alle. Sandheden er nemlig, at hvis ikke vi får mere vækst herhjemme, så går vi glip af flere job i danske virksomheder, flere penge til danske familier og flere skattekroner til børnehaver, folkeskoler og plejehjem. Og det er vi vel ikke interesserede i, siger Lars Goldschmidt.

Fra i dag og til og med torsdag går DI i dialog med midt- og vestjyderne om, hvordan Danmark konkret kan få løftet væksten. I dag på Herningsholm var fokusset på erhvervsskolernes betydning for virksomhedernes indtjening, og i morgen lægger DI op til diskussion med de midt- og vestjyske studerende på Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning.