Dansk Metal

Metal afviser vismandsrapport

Pressemeddelelse   •   Okt 26, 2010 12:29 CEST

Den ny vismandsrapport dokumenterer, at dansk økonomi er meget skrøbelig. Det får Metals formand til rette kritik mod både regeringens og vismændenes forslag om at spare sig ud af krisen: ”Spareplaner risikerer at slå det spinkle opsving ihjel”, siger Metals formand i en kommentar til rapporten. Han peger samtidig på behovet for investeringer og sikring af kvalificeret arbejdskraft til fremtiden.

De Økonomiske Vismænds vurdering af dansk økonomi dokumenterer endnu engang, at dansk økonomi er meget skrøbelig, og at det spinkle opsving bliver afløst af langt lavere vækst og fortsat fald i beskæftigelsen.

Det får Dansk Metals forbundsformand, Thorkild E. Jensen, til at advare om, at spareplaner er direkte farlig for dansk økonomi:

”Vismændenes rapport understreger endnu en gang, at der er store problemer i dansk økonomi. Dels er vækstudsigterne på den korte bane yderst svage. Dels er der et holdbarhedsproblem i dansk økonomi. Drastiske nedskæringer risikerer at skære væksten ned til sokkeholderne uden samtidig at løse holdbarhedsproblemet, for flere arbejdsløse er en dyr affære”, siger forbundsformand for Dansk Metal Thorkild E. Jensen.

Ifølge Metal-formanden er løsningen at investere i uddannelse og ruste dansk økonomi til en situation med mangel på arbejdskraft:

”Vismændenes løsningsforslag rammer ved siden af skiven. Det er ikke tid til at bremse så voldsomt op for økonomien i 2011, som vismændene foreslår. Ingen kan være i tvivl om, at der er behov for at konsolidere de offentlige finanser, men dansk økonomi er yderst skrøbelig, og der er desværre stadig udsigt til højere arbejdsløshed og lavere beskæftigelse. Investeringer i uddannelse er sund fornuft og den bedste måde at sikre Danmarks konkurrenceevne på”.

Metal-formanden afviser vismændenes forslag om at forringe efterløn og dagpenge:

”Forringelser af efterløn og dagpenge rammer skævt, og vil ikke have de effekter, som vismændenes teoretiske skrivebordsanalyser viser. Vi har mange medlemmer, der gerne vil blive lidt længere på arbejdsmarkedet, men som bliver tvunget til at gå på efterløn, fordi virksomhederne skærer ned, eller fordi de slet og ret er nedslidte. I en tid med nedgang på arbejdsmarkedet og stigende langtidsarbejdsløshed er ændringer af efterløn og dagpenge simpelthen ikke vejen frem,” siger Thorkild E. Jensen.

Se mere om Det Økonomiske Råd her

Mikael Bay Hansen
Sekretariatschef

E-mail: bay@danskmetal.dk