Dansk Metal

Metal: Ingen handling fra Løkke

Pressemeddelelse   •   Okt 06, 2010 10:21 CEST

En tale fuld af hensigtserklæringer, men fattig på konkrete bud på ny vækst i Danmark. Sådan vurderer Dansk Metals forbundsformand, Thorkild E. Jensen, statsministerens åbningstale.

Masser af målsætninger og hensigtserklæringer, men ingen konkrete bud på, hvordan væksten skal komme i gang igen i Danmark. Det er Metal-formandens umiddelbare vurdering af statsministerens tale ved Folketingets åbning.

Han hæfter sig ved, at Lars Løkkes væsentligste målsætning er, at Danmark om ti år skal være blandt verdens ti rigeste lande:

- Under Nyrup-regeringen lå Danmark nr. 5 på OECD’s liste over de rigste lande i verden. Nu ligger vi nr. 11. Regeringens uambitiøse mål er altså blot at få Danmark tilbage til den position, som vi havde før regeringen trådte til, siger Thorkild E. Jensen.

Statsministeren lagde i talen op til, at regeringens 2020-plan først vil blive fremlagt i foråret, men det er alt for sent ifølge Metal-formanden:

- Regeringen har haft ni år ved magten, men er åbenbart stadig ikke klar til at svare på det helt afgørende spørgsmål: Hvordan sikrer vi høj vækst i Danmark? Det er både fattigt og dybt problematisk, mener Thorkild E. Jensen, der er forbundsformand for Dansk Metal.

- Når Lars Løkke fremlægger sin plan, så vil tusinder af værftsarbejdere på Lindø have mistet arbejdet. Flere hundrede fra Wittenborg vil også stå ledige. Vi har mistet 200.000 jobs i den private sektor. Det er en helt anden virkelighed, end statsministerens rosenrøde fortælling om, hvor godt vi er kommet igennem krisen i Danmark, siger Thorkild E. Jensen.

- Lars Løkke har intet andet svar, end at vi blot må vente og se, hvad regeringen finder på. Det er for sløvt. Vi havde håbet, at statsministeren havde brugt anledningen i dag til at lancere nogle nye initiativer og investeringer, der kunne sparke gang i vækst og beskæftigelse her og nu og sikre dansk vækst på lang sigt, siger Thorkild E. Jensen.