Dansk Metal

Metal skuffet over ny multimedieskat

Pressemeddelelse   •   Nov 10, 2010 11:09 CET

Ægtefæller vil fremover få rabat på multimedieskatten, men den ny aftale løser ikke det grundlæggende problem, mener Dansk Metal, der vil have skatten helt afskaffet.

Regeringen vil med finansloven for 2011 ændre reglerne for multimedieskatten, så ægtefæller, der begge betaler multimedieskat, fremover kan få 25 pct. rabat hver.

- Vi har fra begyndelsen været modstandere af multimedieskatten, og det ændrer den nye aftale ikke på. Skatten er og bliver urimelig, og koster både fleksibilitet og arbejdspladser, siger forbundssekretær i Dansk Metal, Per Påskesen.

Forbundssekretær i Dansk Metal, Per Påskesen, vil helt have afskaffet multimedieskatten, som han synes er urimelig.

Han ærgrer sig over, at de mange eksempler på urimelighederne i multimedieskatten, ikke har fået politikerne til at gøre ordningen mere rimelig:

- Et Metal-medlem, der er pålagt at tage en arbejds-pc med ind fra servicevognen om natten, beskattes stadig. Et medlem, der har aftalt med sin arbejdsplads at være fleksibel og arbejde hjemmefra, beskattes stadig. Og et medlem, der har et 3G-modem fra arbejdspladsen i tasken, som kan anvendes under rejsearbejde rundt om i landet, beskattes stadig. Det er ikke fair, siger Per Påskesen.

- Multimedieskatten er en helt urimelig beskatning af nødvendige arbejdsredskaber for mange af vore medlemmer, forklarer Per Påskesen.

Han mener derfor, at den eneste rigtige løsning havde været at afskaffe multimedieskatten helt:

- Skat på arbejdsredskaber har en direkte uheldig virkning. Det betyder nemlig, at mange medarbejdere ikke kan yde den fleksibilitet, som arbejdsgiverne efterspørger, ligesom det forhindrer virksomhederne i at benytte de muligheder, der ligger i moderne teknologi, fx ved at øge brugen af hjemmearbejde, siger Per Påskesen.