Michelin NordicAB

MICHELIN MegaXBib til de største høstmaskiner

Pressemeddelelse   •   Nov 04, 2010 11:01 CET

Nu introduceres MICHELIN MegaXBib i den nye dimension 800/70R32. Dækket er beregnet til de største og tungeste høstmaskiner og har et belastningsindeks på 181 A8/B, hvilket svarer til 8.250 kg pr. dæk og er den største belastningsgrad hos nutidens dæk[1].

Dækket er usædvanligt robust takket være sit eksklusive metal i bæltelaget. Michelin har også ændret designet af MegaXBibs mønster og skuldrezone for at reducere skader på høsten.

Ved høst er jordbrugernes prioritet at få høsten i hus så hurtigt som muligt. Efterhånden som gårdene bliver større, og produktiviteten bliver vigtigere, bliver også høstmaskinerne større og tungere. Som en følge af dette er øget lastekapacitet for dækkene blevet en vigtig forudsætning ved udviklingen af nye højtpræsterende høstmaskiner. For at imødegå denne udvikling introducerer Michelin den nye dimension 800/70R32 af sit dæk MegaXBib. Det nye MICHELIN MegaXBib er det eneste dæk i denne dimension på markedet med så højt belastningskapacitet.

For at øge dækkets lasteevne og gøre det mere robust har Michelin integreret et metallag i bæltelaget. Den nye teknik gør dækket mere modstandsdygtigt over for skader forårsaget af tung last. Teknikken bidrager bland andet til at forbedre produktiviteten, reducere driftsomkostningerne samt risikoen for driftsstop for maskinen. Derudover mindskes risikoen for, at dækkets levetid forkortes på grund af skader.

Det nye 800/70R32 MICHELIN MegaXBib er mere modstandsdygtigt over for skader, som kan opstå i forbindelse med høstarbejdet. Især stubbe fra majs, kan være årsag til stikskader på dækkene. For at løse dette problem har Michelin ændret designet på dækkets mønsterbane og skuldrezone - MICHELIN MegaXBib har en ændret vinkel og form på mønsterklodserne og en forbedret skulderzonen med en ny struktur.

[1] Inklusive alle dæk, som findes på markedet, undtagen det nye MICHELIN CerexBib, som er fremstillet med eksklusiv MICHELIN Ultraflex-teknik.

Markedschef Michelin Nordic: Nurgül Atayer
Telefon: +46 8 8 709 07 20, mobil: +46 70 250 48 52, E-mail:nurgul.atayer@se.michelin.com

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail:lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 109.000 ansatte, heraf cirka 300 i Norden, og 72 fabriksanlæg i 19 lande på fem kontinenter. Forskning og udvikling finder sted på tekniske anlæg i Europa, USA og Japan. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.