SE

Minister diskuterede afgifter og fremtidige energiløsninger i Esbjerg

Pressemeddelelse   •   Jan 19, 2016 18:25 CET

Landets energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) besøgte mandag 18. januar SE-domicilet i Esbjerg til en debat om, hvordan grøn omstilling sikres samtidig med, at strømmen i stikkontakterne forbliver pålidelig og ikke koster mere end højst nødvendigt.

Lars Chr. Lilleholt indledte debatten med at fortælle om det langsigtede mål om at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler i 2050, men understregede samtidig, at det i de kommende år er vigtigt med plads til både fossil og grøn energi.

”Regeringen har et langsigtet mål om, at vi i 2050 vil være uafhængige af fossile brændstoffer, og det arbejder vi på at nå med vores langsigtede grønne omstilling. Det skal ske med grøn realisme og med blik for udviklingen i lande omkring os, for Danmark er ikke en energipolitisk øde ø”, siger Lars Chr. Lilleholt.

Fokus på 2019

I 2019 udgår tilskuddet til de naturgasfyrende kraftvarmeværker, og det vurderes, at en gennemsnitlig families varmeregning vil stige med 4.000 kroner om året. Ministeren er opmærksom på problematikken, som vil være et tema for energipolitikkerne på Christiansborg.

”Det er noget, vi skal kigge på, og det har vi også aftalt blandt de partier, der står bag energiaftalen. Vi skal se, om varmeområdet hænger sammen, og om det er rigtigt med de her store ekstraregninger. Det er afgørende for regeringen, at fjernvarmen er konkurrencedygtig og energirigtig”, siger Lars Chr. Lilleholt.

Nuværende afgifter tilgodeser ikke grøn omstilling

Lars Chr. Lilleholt erkendte på mødet, at det nuværende tilskuds- og afgiftssystem godt kan skrues mere optimalt sammen for at understøtte den grønne omstilling, men at det bliver sværere end som så at ændre på:

”Det vil være en stor opgave, da det vil kræve rigtig mange afgiftsændringer. En af vores udfordringer er, at de afgifter vi kender til i dag, er skruet sammen på et tidspunkt, hvor det handlede mere om at få penge i statskassen, end det handlede om at få en grøn omstilling”, siger han.

Han understregede desuden, at vi alle sammen står overfor en kompleksitet, der ikke kan løses over natten, da det vil ramme andre parter i samfundet:

”Det er en generel samfundsudfordring. Energiafgifterne udgør samlet 40 milliarder kroner om året, og når vi så også har fokus på, at skal lette skatten på arbejde, er det en stor udfordring. Vi skal have fundet en balance på udfordringen, for når nogle skal betale mindre, er der andre, der skal betale mere. Jeg kan dog garantere, at det er noget, vi kigger på”, siger Lars Chr. Lilleholt.

Foruden debatten om afgifter var højhastighedsinternet et tema på dagsordenen med et indlæg fra Ringkøbing-Skjern Kommunes borgmester Iver Enevoldsen. Derudover var Ribe Fjernvarme, SE, Semco Maritime og Claus Sørensen Gruppen repræsenteret. Flere af de omkring 150 fremmødte benyttede lejligheden til at stille spørgsmål rettet mod panelet.

For yderligere information:

Jes Brinchmann Christensen, chef for Public Affairs & International Relations, SE, 4020 8915 / jbch@se.dk

Catherina Boserup, kommunikationspartner, SE,  7518 8154 / cabo@se.dk

SE er en moderne energi- og telekoncern, der bl.a. leverer el, energi-effektivisering, fiberbredbånd og kabel-tv til vores over 650.000 kunder. SE-koncernen har sine rødder i Syddanmark, men vores ca. 1.500 medarbejdere arbejder fra forskellige lokationer i hele Danmark. Vi stræber hver dag efter at styrke vores forretning, uanset hvor mulighederne måtte opstå.

SE er et andelsselskab, som gør en dyd ud af at geninvestere vores overskud i det samfund, som vi er en del af. Vores ambition er at blive den mest værdiskabende aktør i den danske energi- og telesektor, og vi kæmper for at bidrage til et bæredygtigt vidensamfund. Vi har bl.a. investeret massivt i lynhurtigt fiberbredbånd til Syd- og Sønderjylland samt et topmoderne el-net. SE er en de aktører i Danmark, der realiserer flest energibesparelser, og sammen med PFA Pension er vi én af Danmarks største operatør af landbaserede vindmøller.

SE vil være udfordreren, der stiller sig på kundernes side i kampen for bedre kundeservice, stærkere produkter og konkurrencedygtige priser. Vores engagement tager afsæt i værdierne åbenhed, nærhed, mod og bæredygtighed. Vores virksomhedskultur bryder med vanetænkning, og vi er faste i troen på, at vi kan påvirke de markeder, som SE befinder sig i, og at vi kan medvirke til at trække samfundet i positiv retning.

Læs meget mere om SE på www.se.dk