Miljømærkning Danmark

Modefarven bliver grøn

Pressemeddelelse   •   Nov 19, 2010 09:15 CET

På den ene side efterspørger forbrugerne mere information. Det viser en ny undersøgelse fra YouGov Zapera, som livsstilsekspert Anne Glad præsenterede på konferencen. Ifølge undersøgelsen føler 18 % af danskerne sig slet ikke velinformeret ift., hvordan produktion af tøjet kan påvirke miljøet, og hvordan kemi i tøjet kan påvirke sundheden. Og 46 % føler sig kun i mindre grad velinformeret.

På den anden side efterspørger også designere og forhandlere mere information og retningslinjer for at kunne producere og markedsføre sig som reelt mere bæredygtige:

- I den ideelle verden vil alle jo gerne sikre sig, at hverken miljø eller mennesker tager skade undervejs i fremstillingen af det tøj, vi eller vores børn har på. Men i mange tilfælde – især for mindre virksomheder eller brands, som ikke har deres helt egne underleverandører – ja, så kan det være utrolig svært at gennemskue, om materialerne er bæredygtige eller ej, siger Tine Due Hansen, seniorrådgiver i Miljømærkning Danmark.

Et af de mest effektive redskaber til at sikre sig, at tekstilproduktionen lever op til både kvalitets- og miljøkrav – og til samtidig at kunne markedsføre sig som grøn over for forbrugerne – er det europæiske miljømærke Blomsten. Eller det nordiske miljømærke Svanen.

Virksomheden Gabriel, der producerer møbelstoffer, har haft licens til Blomsten siden 2002, og det har man ikke fortrudt:

- Vi har bl.a. valgt Blomsten, fordi den tager udgangspunkt i en livscyklusbetragtning og samtidig er anerkendt i Europa, hvor hovedparten af vores kunder har hjemme. Blomsten har flere fordele for os. Først og fremmest betyder den merværdi for brugeren, ligesom den understøtter virksomhedens CSR. Men den øger også salg og indtjening for alle i forsyningskæden, og så lægger vi vægt på, at Blomsten er en gennemsigtigt system, hvor alle tydeligt kan se kravene, siger Kurt Nedergaard, der er ansvarlig for kvalitet, miljø og produktion i Gabriel.

Livsstilekspert Anne Glad pointerede, at den danske tekstilbranche står med et stort potentielt marked, idet forbrugerne trods mangelfuld information rent faktisk også efterlyser et større udvalg af tekstiler uden miljø- og sundhedsskadelige stoffer.

Vil man udnytte dette potentiale - og vil man samtidig leve op til reglerne for grøn markedsføring, som forbrugerombudsmand Henrik Øe redegjorde for på konferencen, er Blomsten og Svanen et stærkt og sikkert kommunikationsredskab.

Ti ting du som designer eller virksomhed skal have styr på for at få dine tekstiler miljømærket:

1. Har din leverandør egen licens?
  2. Kan din leverandør levere økologisk bomuld?
  3. Bruger din leverandør "moderne" kemikalier og farver?
  4. Har din leverandør god styring af sine kemikalier?
  5. Har din leverandør effektiv spildevandsrensning?
  6. Har dine produkter en god kvalitet?
  7. Er din leverandør parat til at ændre i sin produktion og til at binde sig til nogle faste leverandører?
  8. Vil din leverandør være committed til at arbejde med miljømærker?
  9. Er din leverandør åben om sine leverandører?
  10. Har din leverandør styr på sine arbejdsforhold?

Otte råd til dig som forbruger , hvis du vil købe bæredygtige tekstiler og modetøj:

1. Vælg en mærkevare: Svanen; blomsten eller GOTS (alle økologimærkers moder)
  2. Køb tøj af god kvalitet - holder længere, er attraktivt for andre i genbrug
  3. Tænk langsigtet i dit valg af tøj og tekstiler – er det nu også en fed farve til næste år
  4. Vælg bomuld til bolig og baby af økologiske fibre
  5. Undgå tøj der lugter af kemikalier eller af parfume
  6. Undgå plasttryk i PVC – f.eks. det "tykke" tryk på sparkedragter og T-shirts
  7. Undgå regntøj og gummistøvler – og badeforhæng! - med PVC
  8. Vask dit tøj inden førstegangs-brug – i sær hvis det skal tæt på kroppen.

Yderligere oplysninger:
Tine Due Hansen, tdh@ecolabel.dk / mobil: 22 85 15 55.

Læs mere på www.ecolabel.dk.