HORESTA

Morten Falk ny Bocuse d'Or-kandidat

Pressemeddelelse   •   Mar 02, 2015 11:23 CET

Det bliver Morten Falk fra Restaurant Kadeau, der bliver Danmarks næste Bocuse d’Or-kandidat.

Udtagelseskonkurrencen blev gennemført tirsdag i Bella Center, hvor Morten Falk var i hård konkurrence med tre andre topkokke.

De fire deltagere skulle lave en forret med torsk og østers og en hovedret med gris. Forretten skulle anrettes på tallerkener og hovedretten på fad.

Morten Falk er 23 år, og han blev i 2014 kåret som Årets Kok.

Den tidligere deltager ved Bocuse d’Europe, Per Hallundbæk, var i dag med som dommer. Han var fuld af beundring for Morten Falks præstation.

- Det var et meget tæt felt, og alle leverede nogle rigtig gode præstationer. Men jeg tror, at alle dommere havde Morten Falk som vinder på både fisk og kød. Nu venter der ham to år med virkelig hård træning.

Dommerne bestod af: Jakob de Neergaard, Jasper Kure, Jens Peter Kolbeck, Jeppe Foldager, Mikael Christensen, Per Hallundbæk, Rasmus Kofoed, Francis Cardenau, Jesper Koch og John Kofod.

Den nye kandidats første opgave er at repræsentere Danmark ved de europæiske Bocuse d’Or-mesterskaber næste år i Budapest. Herfra skal han forsøge at kvalificere sig til Bocuse d’Or i Lyon i 2017, hvor kokke fra hele verden deltager.

Udvælgelseskonkurrencen blev afviklet af HORESTA. Du kan læse mere på bocusedor.dk.

Morten Falks menu:

Glaseret filet
Karl Johan og chips af hvidløg

Salatløg
Ost, porre og sprødt brød

Bryst
Skagenskinke, tørrede morkler og sherry

Knoldselleri & bagt hvidløg
Brændt hø

Kæber
Morkler og tyttebær

Rødbede
Brunede løg og lardo

Sauce på morkler
Smør og purløg

HORESTA er hovedorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet og repræsenterer ca. 1.800 virksomheder, samt varetager sekretariater for en række foreninger i turisme- og oplevelsesindustrien, herunder Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Turismens Vækstråd, Green Key, Bocuse d'Or og Kokkelandsholdet.