Dansk El-Forbund

Næsten alle elektrikerlærlinge har fået stød

Pressemeddelelse   •   Nov 09, 2011 16:07 CET

– men kun knap ti procent anmelder det som en arbejdsskade eller tager på skadestuen

Undersøgelsen er ikke videnskabelig, men ikke desto mindre alarmerende: Næsten alle elektrikerlærlinge har oplevet at få stød på arbejdet, fortæller fagbladet Elektrikeren.

– Tallene er skræmmende. Jeg besøgte en klasse med 18 elever, og her havde alle arbejdet med spænding på, og alle havde prøvet at få stød.

Sådan fortæller Liv Christensen, som er ungdomsagitator i Dansk El-Forbund (DEF). Hun har lavet undersøgelsen under besøg i 17 klasser i landets tekniske skoler, hvor hun har adspurgt omkring 200 elever i H2-klasser for elektrikerlærlinge. Det svarer til over halvdelen af eleverne på uddannelsens andet skoleforløb.

– 97,3 procent af dem, jeg har spurgt, arbejder eller har arbejdet med spænding på. Af dem, der har arbejdet med spænding på, har 89,6 procent fået stød, fortæller Liv Christensen.

Men selv om næsten alle lærlingene selv har prøvet at komme ud for el-ulykker, er det kun 9,8 procent af alle de lærlinge, der har fået stød, der anmelder det som arbejdsskade eller tager på skadestuen.

– Det er meget, meget alarmerende, at det åbenbart er helt i orden at få stød, siger Liv Christensen og uddyber:

– Når jeg så spørger dem, hvorfor de ikke anmelder el-ulykken, svarer de, at det ”bare er et rap over fingrene”, eller ”så ondt gør det jo heller ikke.”
Mange af dem siger også mere eller mindre direkte, at det ikke er kutyme at gå på skadestuen, og at de er bange for at fremstå som tøsedrenge.

Læs mere her.