Ingeniørhøjskolen i Århus

Navitas - Århus' nye energisatsning

Pressemeddelelse   •   Sep 22, 2010 10:55 CEST

I 2014 åbner Navitas - Århus’ nye flagskib for grøn vækst. Det store ikonbyggeri på havnefronten bliver et vigtigt internationalt knudepunkt for udviklingen af fremtidens energiteknologier. Det fastslår en ny rapport fra Mandag Morgen, der udnævner Århus til global hovedstad for vindenergi.

Bag opførelsen af Navitas står Ingeniørhøjskolen i Århus, Århus Maskinmesterskole og INCUBA Science Park. Byggeriet kommer til at huse de to uddannelsesinstitutioner og en ny forskerpark. Her skal videnproduktionen forankres i et tæt samarbejde med erhvervslivet. Navitas kommer til at huse mere end 2.300 studerende, undervisere, forskere og iværksættere. De skal være med til at sikre Danmarks grønne førerposition og realisere energiteknologiens enorme markedspotentiale. ”Verden venter på løsninger, som kan slå bro over kløften mellem et voksende energibehov og ønsket om at reducere CO2-udledningen. Navitas bliver et udviklingslaboratorium i international topklasse,” siger Niels Christian Sidenius, formand for styregruppen for Navitas.

Et internationalt flagskib

Ambitionerne er store og visionen er klar – Navitas skal være et internationalt førende videnmiljø. Den spektakulære, stjerneformede bygning skal danne ramme om et åbent og levende innovationsmiljø. Her skal virksomheder møde uddannelses- og forskningsverdenen i et rigt og gensidigt inspirerende samarbejde med bedre uddannelser, nye teknologier og styrket erhvervsudvikling som resultat. ”Vi vil skabe et miljø, hvor grænserne mellem kommerciel forretningsudvikling, offentlig forskning og uddannelse brydes ned i et åbent, kreativt og fremtidsorienteret campusmiljø”, forklarer Niels Christian Sidenius. Navitas forventes at blive en magnet for international ekspertise og tiltrække både studerende og forskere fra hele verden.

Ny infrastruktur for innovation

Navitas  får en central rolle i forhold til at styrke infrastrukturen for innovation i den danske energisektor, så viden og forskning kan kobles sammen med det kommercielle marked og ruste virksomhederne til den globale konkurrence. ”Vi får optimale betingelser for at udvikle og sprede viden og omsætte den til nye produkter og produktionsmetoder. Både på kort og på lang sigt vil det komme virksomhederne til gode og give dem nogle helt nye markedsmuligheder,” siger Niels Christian Sidenius

35.000 energirigtige kvadratmeter

Navitas Park får ca. 35.000 kvadratmeter i første linje til vandet. Bygningen opføres som Energiklasse 1 med udgangspunkt i principperne for integreret energidesign. Det betyder, at bygningen tilpasser sig brugere og funktioner med det lavest mulige energiforbrug. Målet er at reducere energiforbruget med 50 procent i forhold til standardbyggeri.

» Læs Mandag Morgens rapport her (download pdf 6 mb)

» Læs Mandag Morgens artikel om Navitas her (download pdf)