Halfdan Timm ApS

Nichebutikker skal tage den blodige kamp mod Amazon

Pressemeddelelse   •   Jan 11, 2014 12:54 CET

Det er svært for de danske webshops at slås med.

Og det bliver kun endnu værre, når Amazon en dag officielt lancerer en butik på deres danske .dk-domæne. En så stor maskine, der endnu ikke tjener penge, men blot presser priserne på alt de laver, er ikke sjovt at slås med for almindelige udbydere på markedet.

Det fortæller Halfdan Timm, der arbejder med online markedsføring:

”Jeg ville personligt være ked af at slås med Amazon, og det ved jeg mange af mine venner og bekendte også er. Amazon har en kæmpe stor maskine og de er svære at slås med”.

Forretningen Amazon har hjemme i USA, hvor det i dag er muligt at få levering samme dag, som du bestiller. Noget, der radikalt vil ændre markedet, hvis Amazon nogensinde begynder at indføre et lignende koncept i Danmark og resten af Europa.

Endnu har de danske shops dog våben mod Amazon:

”Mange danskere føler sig mere trygge ved at handle i danske butikker. Nogle vil gerne støtte danske shops. Jeg har også venner hos fx Campz.dk, der tilbyder gratis fragt og holder et enormt udvalg, blogger til deres kunder og i det hele taget forsøger at levere en oplevelse omkring købet af produktet for derved at holde på kunderne” fortæller Halfdan Timm og uddyber:

”Jeg tror Amazon lancerer i Danmark inden for 5 år, og det bliver meget spændende at se for dansk handel, online såvel som offline, når det sker”.

Amazon.com har stadig marginal profit, hvis nogen, da selskabet ekspanderer voldsomt og konkurrerer især på pris efterhånden over hele verden. Det er alt sammen for at kunne fange kunder ind i et økosystem, hvilket har ført til, at Amazon producerer hardware i form af deres Kindle-tablet, at de stiller en platform til rådighed for salg af folks e-bøger og at de eksperimenterer med levering ved hjælp af droner.

Det er ikke blot en butik – det er en platform. Og det er ved at blive den altoerskydende platform.

Frankig er ved at indføre en "anti-amazon"-lov, der bl.a. forhindrer Amazon i at tilbyde fri fragt i Frankrig. Det sker for at beskytte de franske bogbutikker mod Amazons hånd, der med gratis fragt og dumpede priser er ved at kvæle de almindelige bogbutikker. Lignende koncept er blevet foreslået i Danmark, men har ikke ”folkelig appel” endnu.

Halfdan Timm ApS arbejder med udvikling af webportaler og online markedsføring.